امنیت افغانستان اولویت سیاست خارجی آستانه؛ گفتگو با وزیر خارجه قزاقستان

ادامه بحران در افغانستان بسیاری از کشور های منطقه را وادار کرده است تا در معادلات و موضوعات کلانی که در این کشور اتفاق می‌افتد خودشان را دخیل کنند.

بیشتر این موضوع نشات گرفته از خطراتی است از آدرس و خاک افغانستان متوجه آن‌ها نیز می‌شود.

از زمانی که بحث حضور داعش در افغانستان چهره جدی تری به خود گرفته‌است، کشور های منطقه خصوصا کشور های آسیای میانه نگرانی‌های عمیق خود را بیش از دیگر کشورها را ابراز کرده‌اند.

کشور قزاقستان نیز از این قاعده مستثنا نیست. کشوری‌که تاکنون چندین شهروندش رهسپار دیار جنگ ( سوریه ) شده و در صف نیروهای داعش علیه دولت بشار اسد جنگیده‌اند.img_8834

بعد از ابراز نگرانی اخیر بتی موف سفیر قزاقستان در کابل در مورد حضور داعش در افغانستان، این‌بار پرلن ادریسُف وزیرامور خارجه این کشور به کابل آمد و با رئیس جمهور،  وزیر امورخارجه، رئیس شورای امنیت ملی و محمد محقق دیدار کرد.

حمید اکبری از خبرگزاری افق با یرلن ادریسُف وزیر خارجه قزاقستان گفتگوی اختصاصی انجام داده که در این گفتگو بیشتر از موضع کشور قزاقستان در مورد حضور داعش در افغانستان و نیز خطراتی که از ناحیه حضور داعش در افغانستان متوجه قزاقستان شده بحث شده‌است.

تشکر از شما آقای پرلن ادریسُف که در این زمان کوتاه فرصت خود را در اختیار خبرگزاری افق قرار دادید.حضور داعش در افغانستان در این اواخر جدی‌تر شده از جانب دیگر چندی قبل مسئولین بلند پایه افغانستان از حضور گسترده داعش در شمال افغانستان خبرداده بودند. نگرانی شما به عنوان وزیر خارجه قزاقستان از این مسئله تا چه حد است؟

کشور قزاقستان از حضور و فعالیت تروریستان در خاک افغانستان نگران است. گروه داعش هم در تلاش است  تا در منطقه جای خودش را  باز کند. میارزه با گروه داعش به دیدگاه واحد منطقه‌ای نیاز دارد. یار گیری و گسترش فعالیت نیروهای داعش در افغانستان در حال افزایش است.جهان باید در امر نابودی داعش در افغانستان دست بدست هم دهند. مسایل امینتی افغانستان بعد از این در اولویت سیاست خارجی  قزاقستان خواهد بود.

 جناب ادریسُف، گفته می‌شود داعش پایگاه اصلی خودش را در شمال افغانستان ایجاد می‌کند تا از این جا بتواند به اهداف اصلی اش که آسیایی میانه نام‌برده می‌شود دست یابد، کشور شما از این تصمیم داعش چه اندازه در خطر خواهد بود؟

داعش یک تهدید جهانی است و نیاز به مبارزه جهانی دارد. تمام کشورها برای مبارزه و نابودی این گروه باید تفاوت‌های سیاسی شان را کنار بگذارند و در امر نابودی این گروه دست به‌دست هم دهند. هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی با این تهدید بزرگ جهانی مبارزه کند.ما باید تلاش کنیم یک اتحاد منطقه ای و جهانی در این زمنیه بوجود بیاوریم و مثل یک نیروی قوی در برابر این گروه مقابله کنیم. من به‌عنوان وزیر خارجه قزاقستان می‌گویم که کشور ما تلاش خواهد کرد تا توجه جهان را در مورد مباحث کلان امنیتی افغانستان جلب کند.

کشور شما به تازگی عضویت غیر دایم سازمان ملل متحد را بدست آورده‌است. جایگاه شما در شورای امنیت سازمان ملل برای کشور چون افغانستان چه تاثیر مفیدی خواهد داشت؟

من با این پیام از جانب رئیس جمهور کشورم نور سلطان نظر باییف به کابل آمده‌ام که اولویت های امنیتی و ترقی افغانستان را در اولویت های کشور مان قرار دهیم. عضویت ما در شورای امنیت، نه تنها عضویت قزاقستان است بلکه عضویت تمام کشورهای منطقه خواهد بود. قزاقستان قرار است کمیته تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد را به‌عهده بگیرد و این امر سبب خواهد شد تصمیمات جدی تر برای مبارزه با داعش در افغانستان روی دست گرفته شود.

من با رئیس جمهور محمد اشرف غنی و دیگر مقامات بلند پایه افغانستان هم در مورد حضور داعش و نگرانی و همکاری ما برای مبارزه بااین  گروه در افغانستان و منطقه صحبت کردم. امیدوارم تمام کشورهای منطقه و جهان در امر مبارزه با داعش همسویی داشته باشند.

نقش دولت شما در مذاکره های صلح افغانستان با نیروهای مسلح در این کشور چقدر تاثیر گذار است؟

صلح در افغانستان برای همه کشور ها ثبات می‌آورد. کشورما، از پروسه صلح افغانستان با مخالفین مسلح حمایت کرده و از ادامه این گفتگوها حمایت خواهد کرد. قزاقستان به زودی ریاست کمتیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده می‌گیرد، برای هم‌کاری با کشور افغانستان در راستای لغو و برچیده شدن تحریم‌ها علیه حزب اسلامی گلبدین حکمت‌یار اعلام آمادگی خواهد کرد.دولت کابل از ما تقاضا کرده است تا از روند حذف نام حزب اسلامی از لیست سیاه سازمان ملل، حمایت نماییم. قزاقستان نیز در این عرصه گام‌های جدی و مفیدی برخواهد داشت. هدف اصلی سفر من به کابل هم بررسی اوضاع امنیتی منطقه است. راه یافتن کشورما به شورای امنیت سازمان ملل نه تنها برای کشور ما بلکه برای تمام کشور های منطقه مفید خواهد بود و ما از منافع همه‌ی کشورهای منطقه در سازمان ملل متحد دفاع خواهیم کرد.

img_8812
داعش یک تهدید جهانی است و نیاز به مبارزه جهانی دارد. تمام کشورها برای مبارزه و نابودی این گروه باید تفاوت‌های سیاسی شان را کنار بگذارند و در امر نابودی این گروه دست به‌دست هم دهند.
جدا از بحث مبارزه با تروریزم در دیگر بخشها تا چه اندازه روابط شما با افغانستان دوستانه و مفید است؟

روابط ما با افغانستان در همه زمنیه ها خوب و در حال گسترش است. فرصت‌های همکاری های اقتصادی میان دو کشور در بخش های زیر بناها، معادن، راه آهن، صادرات و واردات خیلی خوب و مساعد است تلاش دو کشور بر سر این است که این هم‌کاری ها وسیع‌تر شود تا زمینه تبادل کالا و داد و ستد اقتصادی بیشتر فراهم شود.ما در بخش های تحصیلی جوانان افغانستان نیز زمنیه های خوبی را فراهم کردیم. ما از دولت افغانستان بخاطر حمایت از عضویت غیر دایم قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد ابراز امتنان و قدر دانی می‌کنیم.

 

مطالب مرتبط