طالبان در هرات زندان‌های شخصی دارند و از شرکت‌های مخابراتی باج می‌گیرند

حکمت‌الله حکمت، ولسوال پشین ولسوالی شیندند هرات بود و پس از انقسام این ولسوالی به پنج ولسوالی وی به عنوان ولسوال ولسوالی تازه تأسیس کوه زور مقرر شده است. گزارش‌های وجود دارد که نشان می‌دهد طالبان از شرکت‌های مخابراتی در شیندند باج می‌گیرند و همچنان زندان‌های شخصی دارند، خبرگزاری افق برای روشن شدن این موارد با آقای حکمت مصاحبه‌‌ی اختصاصی کرده که در زیر می‌آید.blank

به نظر شما طرح تقسیم ولسوالی شیندند به پنج ولسوالی در راستای بهبود وضعیت امنیتی در این ولسوالی موثر خواهد بود؟

از ۱۶ سال به این‌سو، وضعیت امنیتی ولسوالی شیندند خراب بوده است؛ تاکنون هم وضعیت امنیتی این ولسوالی خراب است. پیش از این که من حدود یک سال پیش به عنوان ولسوال شیندند آغاز به کار کنم، بارها طالبان مسلح در ۵۰۰ متری ساختمان ولسوالی شیندند دست به حملاتی علیه نظامیان و غیرنظامیان زدند اما دامنه این حملات در این اواخر کاهش یافته است. هم اکنون حضور طالبان در بخش‌های مرکزی شیندند کم شده و طالبان به گونه پراکنده در این ولسوالی بود و باش دارند. امیدوارم که طرح تقسیم ولسوالی شیندند به پنج ولسوالی در راستای بهبود وضعیت امنیتی این ولسوالی موثر تمام شود. با اجرایی شدن این طرح، نیروهای بیشتری برای تامین امنیت به ساحات مختلف این ولسوالی گماشته می‌شوند تا در بخش بهبود وضعیت امنیتی این ولسوالی کارکنند.

حضور طالبان مسلح در کدام بخش‌های ولسوالی شیندند بیشتر است؟

طالبان در بخش‌های از ولسوالی شیندند حضور فعال دارند اما مرکز فرماندهی این گروه در زیر کوه می‌باشد و تمام عملیات‌های هراس‌افگنانه از این منطقه سازماندهی می‌شود و طالبان کنترل کامل در زیر کوه دارند. قوت‌های امنیتی و دفاعی کشور تاکنون نتوانسته‌اند که این منطقه استراتژیک را از کنترل طالبان مسلح بیرون کنند.  من معتقدم که پاکسازی منطقه زیر کوه از دست طالبان مسلح، نیازمند راه اندازی عملیات گسترده نظامی و هوایی می‌باشد تا طالبان از این منطقه رانده شوند.

نگرانی‌های مطرح می‌شود که  کشورهای همسایه طالبان را در شیندند کمک مالی و تسلیحاتی می‌کنند؛ یافته‌های شما در این باره چی نشان می‌‍دهد؟

کشورهای همسایه بارها در امور داخلی کشور و حتی ولسوالی شیندند مداخله کرده‌اند و این مداخله می‌تواند به گونه مستقیم و غیر مستقیم باشد. شیندند به دلیل این‌که با کشورهای همسایه هم مرز است، چند سال است که این کشورها در امور این ولسوالی که به شدت ناامن است مداخله می‌کنند. تا زمانی که کشورهای همسایه بتوانند در نقاط دیگر افغانستان مداخله کنند در این ولسوالی هم  به آسانی مداخله می‌کنند اما تاکنون گزارشی در باره کمک تسیلحاتی کشورهای همسایه از طالبان به دست من نرسیده است.

طالبان چگونه هزینه‌های جنگی شان را در شیندند تامین می‌کنند؟

بیشترعایدات طالبان در ولسوالی شیندند از درک ترانزیت مواد مخدر به دست می‌آید و مواد مخدر از ولایت‌های هلمند و فراه به منطقه زیر کوه که محل فرماندهی طالبان در هرات شمرده می‌شود انتقال می‌یابد و طالبان از طریق زیر کوه، مواد مخدر را به ولسوالی‌های رباط سنگی، گلران، غوریان، زنده جان و دیگر ولسوالی‌های این ولایت انتقال می‌دهند. شیندند به عنوان مرکز ترانزیت مواد مخدر در زون غرب می‌باشد و طالبان همه ساله از فروش مواد مخدر عایدات هنگفت مالی به دست می‌آورند و به هر اندازه که طالبان از ترانزیت مواد مخدر عاید به دست آورند به همان اندازه وضعیت امنیتی شیندند وخیم خواهد شد. دولت باید جلو ترانزیت مواد مخدر از ولایت‌های هلمند و فراه به منطقه زیر کوه را بگیرد تا از این طریق، اقتصاد طالبان با مشکل مواجه شود.

گزارش‌های هم وجود دارد که طالبان در شیندند از حمایت مردمی برخوردار هستند و یکی از دلایل ناامنی این ولسوالی، وجود این چتر حمایتی است؟

مخالفان مسلح در بسیاری وقت‌ها با زور تفنگ و امکانات دست داشته‌ شان به مردم فشار می‌آورند که از آن‌‍‌ها حمایت کنند و مردم شیندند به دلیل ناچاری با این گروه همکاری می‌کنند. هر چند که باشندگان شیندند تمایل جدی برای همکاری با طالبان ندارند اما برخی وقت‌ها مجبور می‌شوند که از طالبان حمایت کنند و در صورتی که این کار را نکنند زنده گی شان در خطر می‌افتد.

با توجه به شمار طالبان مسلح در شیندند، تعداد نیروهای دولتی برای تأمین امنیت این ولسوالی کافی است؟ فکر نمی‌کنید یکی از دلایل ناامنی این ولسوالی محدود بودن سربازان است؟

تشکیلات پولیس و اردوی ملی در ولسوالی شیندند با وجود تهدیدات بلند امنیتی بسیار کم است. این نیروها که شمار شان بسیار کم است مجبور هستند که در مقابل دشمنی که همه امکانات و تجهیزات پیشرفته نظامی را در اختیار دارد در میدان‌های جنگ مقابله کنند. دشمن به مراتب با جنگ‌افزارهای پیشرفته‌تری نسبت به نیروهای امنیتی ما مجهز اند و با وجودیکه قوت‌های امنیتی ما چیزی ندارند اما تاکنون در مقابل هراس‌افگنان در شیندند جنگیده‌اند.

آیا طالبان در شیندند زندان‌های شخصی هم دارند؟

بلی، طالبان مسلح در منطقه زیر کوه زندان‌های شخصی دارند و مردم را در این زندان‌ها حبس می‌کنند. حکومت هم در زیر کوه حاکمیت ندارد و به همین خاطر طالبان مسلح در این منطقه هر کاری که دل شان خواست انجام می‌دهند و به هیچ کس هم حساب پس نمی‌دهند. مردم شیندند از حکومت بارها خواسته‌اند که زندان‌های شخصی طالبان را در زیر کوه مسدود کند اما تاکنون حکومت قادر به این کار نبوده است.

همواره نگرانی‌های وجود داشته است که طالبان از راه‌اندازی پروژه‌های انکشافی باج می‌گیرند و به‌تازگی سرپرست اداره مخابرات هرات نیز تایید کرد که طالبان از شرکت‌های مخابراتی در شیندند باج می‌طلبند، دید شما چیست؟

من این را رد نمی‌کنم که طالبان از مردم شیندند باج می‌گیرند و حتی بارها طالبان دوکان‌ها و خانه‌های مردم را چور و چپاول کردند. طالبان در شیندند زیاد هستند و حکومت در بخش‌های این ولسوالی کنترل ندارد و به همین خاطر این گروه از مردم باج می‌طلبند و احتمال این هم وجود دارد که طالبان از راه‌اندازی پروژه‌های انکشافی فیصدی درخواست کنند. شرکت‌های مخابراتی هم مکلف هستند که به طالبان مسلح باج پرداخت کنند و در صورتی که این کار را نکنند آنتن‌های مخابراتی را آتش خواهند زد.blank

چرا نیروهای دولتی در شیندند به جای که مقابل مخالفان مسلح تهاجمی عمل کنند واکنشی عمل می‌کنند؟

من با شما موافقم که قوت‌های امنیتی و دفاعی در ولسوالی شیندند به جای این‌که تهاجمی عمل کنند واکنشی عمل می‌کنند و این یکی از دلایلی هست که عملیات پاکسازی این نیروها تاثیرات زیادی روی بهبود وضعیت امنیتی نمی‌گذارد. طالبان یک روز بالای یک منطقه حمله می‌کنند و فردای آن روز، عملیات از سوی نیروهای دولتی راه‌اندازی می‌شود. نیروهای امنیتی این منطقه را دوباره به تصرف شان در می آورند اما پوسته‌های امنیتی در آن جا نمی‌سازند و به همین دلیل است که بار دیگر طالبان بالای این پوسته‌ها حمله می کنند.

گزارش‌های وجود دارد که ملا هیبت الله رهبر طالبان، پس از سفر به ولایت فراه به شیندند آمده است، این موضوع را تایید می‌کنید؟

من سفر رهبر طالبان به شیندند را نه تایید می‌کنم و نه رد، چون زیرکوه با نقاطی از ولایت فراه هم مرز است و ملا هیبت الله از راه ولسوالی اناردره به آسانی می‌تواند به منطقه زیر کوه سفر کند.

هم اکنون شما به‌عنوان ولسوال کوه زور شیندند مقرر شده‌اید و بیش از ۲۵ روز می‌شود که به‌خاطر نبود ساختمان اداری به‌جای بودن در آن ولسوالی در هرات به سر می‌برید چرا تاکنون این ولسوالی تشکیلات اداری و ساختمان ندارد؟

بلی تاکنون ولسوالی‌های کوه زور و زوال که از ولسوالی شیندند جدا شده‌اند ساختمان اداری ندارند و از دو هفته به این‌سو، ما در اداره محلی هرات روی طرح ساخت ساختمان این ولسوالی‌ها کار می‌کنیم و در صورتی که ساختمان اداری برای ما مد نظر گرفته شود من به ولسوالی کوه زور می‌روم. پیشنهاد من هم همین است که هر چی زودتر ولسوالی کوه زور ایجاد شود و هم اکنون ما به سر تشکیل پلیس شیندند کار می‌کنیم و امیدوار هستیم که تا یک ماه دیگر ولسوالی کوه زور ایجاد شود.

مطالب مرتبط