جنگ ارزگان خاص در کجا ریشه دارد؟

از جنگ ارزگان خاص بیشتر از یک هفته می‌گذرد اما درگیری همچنان در مناطق نوار مرزی ولسوالی ارزگان خاص و ولسوالی مالستان غزنی ادامه دارد.blank

براساس گفته‌های نمایند‌گان مردم در مجلس نمایندگان تا کنون در حمله طالبان بر مناطق حسینی، کندلان و حمزه، نقاط نوارمرزی بین مالستان و ارزگان خاص، بیش از۴۰ فرد ملکی کشته و حدود ۷۰۰ خانواده مجبور به ترک خانه‌های شان شده‌اند.

غلام حسین ناصری عضوی مجلس نمایندگان به خبرگزاری افق گفت، جنگ در ارزگان خاص ریشه در گذشته دارد و پشتون‌های که در این اواخر از طالبان حمایت کرده است در زمان حاکمیت طالبان برخی مناطق هزاره نشین را با زور اسلحه تصرف کرده بودند.

آقای ناصری افزود: «پیش از این که رژیم طالبان سقوط کند، این گروه سرزمین آنجا(هزاره‌ها) را اشغال کرد. زمانی که در زمان حکومت حامد کرزی باشندگان آن مناطق برای بازپس‌گیری زمین‌های شان به حکومت مراجعه کردند، حکومت در این زمینه غفلت نمود و به خواست آنها رسیدگی نکرد. یک بخش زمین، تحت تصرف کسانی ماند که این مناطق را با زور اسلحه از مردم گرفته بودند.»

به گفته او، طالبان همواره در ولسوالی ارزگان خاص در برابر «حامیان حکومت» جنگیده اما «متأسفانه» شماری از پشتون‌ها این بار از طالبان حمایت کردند.

حکیم شجاعی فرمانده پیشن پولیس محلی که در برابر آنچه خودش طالبان می‌خواند، می‌جنگد. وی پیش از این به خبرگزاری افق گفته بود، طالبان ازباشندگان مناطق کندلان و حسینی درخواست عشر کرده بود اما آنها به این گروه جواب رد دادند. به گفته او، زمانی که او به منظور رایزنی با مردم در این مورد در نشستی شرکت کرده بود، مورد سوی قصد این گروه قرار گرفت.

آقای شجاعی می‌گوید، به دنبال آن، جنگ میان طالبان و مردم ملکی آغاز شد. وی تصریح کرد، در این ساحه تمامی پشتون‌ها طالب اند و افراد همکار با حکومت وجود ندارد.

این درحالی است که رییس جمهور غنی جنگ ارزگان را «منازعه قومی» خوانده و طی فرمانی خواستار ریشه یابی آن شده است.

عارف رحمانی عضو کنونی مجلس نمایندگان می‌گوید حکومت وحدت ملی در تبانی با طالبان به دنبال پاک‌سازی قومی در ارزگان خاص هستند. وی در واکنش به قومی خواندن جنگ ارزگان از سوی رییس جمهور، گفت؛ به دلیل پشتون بودن طالبان، آقای غنی آن را قومی تبارز داده است.

آقای رحمانی افزود: «پشتون‌های که بالای مناطق هزاره نیشین حمله کرده طالب است، پرچم امارات اسلامی را با خود دارد نه جمهوری اسلامی افغانستان را… رییس جمهور غنی نام شاه‌کار برادران محترم خود را جنگ قومی گذاشته. یک طرف پشتون است، طالب، قاتل و جانی است که در برابر نیروهای دولت جنگ می‌کنند. این بد‌ترین وغیر منصفانه‌ترین قضاوت است که یک فاشست  چون اشرف غنی می‌تواند.»

به گفته او،طالبان از ولایت‌های قندهار، اندر غزنی و ارزگان به این ولایت آمده و منازل مسکونی و بازارها را به آتش کشیده اند.

این درحالی است که شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز گذشته در صفحه فسبوکش نگاشته بود، پس از فیصله شورای امنیت، اولین واحد از نیروهای اردوی ملی امروز به ولسوالی مالستان رسید، قرار است این نیروها به منظور تامین امنیت به ارزگان بروند. همچنان نیروهای کوماندو از ترینکوت مرکز ولایت ارزگان برای امنیت ارزگان خاص اعزام خواهد شد.

اما آقای رحمانی می‌گوید، تا کنون هیچ نیروی کمکی به این منطقه نرسیده است، ۳۰ تن از نیروهای کوماندو که به کمک باشندگان نوارمرزی فرستاده شده بود در مرادینه توقف کرده که با ساحه جنگ ۵ تا ۶ ساعت راه فاصله دارد.

رییس جمهور غنی در حالی جنگ ارزگان را قومی خوانده است که طالبان با نشر اعلامیه‌ی گفته، از یک هفته به این سو عملیات تصفیوی را در برابر دشمن در مناطق نوارمرزی ولسوالی ارزگان خاص به راه انداخته که در نتیجه آن ۴۳ تن از دشمنان جان خود را از دست داده است. براساس گزارش‌های تأیید ناشده طالبان ۳۰۰ نفر را گیروگان گرفته اند.

مطالب مرتبط