ساخت دستگاهی که آب را به مواد سوختی تبدیل می‌کند

محققان دانشگاه «استنفورد» دستگاهی تولید کرده‌اند که آب را به هایدروجن و آکسیجن تبدیل می‌کند و می‌تواند برای تولید نیروی برق استفاده شود.blank

به گزارش دیلی‌میل، محققان دانشگاه استنفورد، با الهام از عملکرد ریه انسان یک روش جدید برای تولید نیروی پاک برق ابداع کرده‌اند.

این دستگاه آب را به مواد سوختی تبدیل می‌کند. گجت مذکور ۱۰۰ بار نازک‌تر از موی انسان است و قابلیت آن برای تبدیل آب به آکسیجن و هایدروجن بدان معناست که می‌توان از آن برای تولید انرژی پاک و بدون کاربن برق استفاده کرد.

پژوهش‌گران بر این باورند که یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های مبادله گاز دوطرفه در طبیعت، دستگاه تنفسی پستان‌داران است.

جون‌ لی، یکی از محققان این پروژه می‌گوید که فرایند تولید دستگاه به این شکل است که نخست فرایندی شبیه بازدم اتفاق می‌افتد و هایدروجن تولید می‌شود.

آکسیجن و هایدروجن تولید شده در دستگاه از طیف یک غشای نازک در دستگاه حمل می‌شوند. این روند شبیه عملکرد آلوئل یا همان کیسه هوایی ریه انسان است.

کیسه هوایی آخرین بخش مری و قسمتی از بافت ریه است. در این قسمت از ریه گازهای هوای تنفسی با گازهای خون مبادله می‌شوند. چنین فرایندی فقط در پستان‌داران قابل مشاهده است.

در دستگاه‌های مشابه، از کاربن برای این غشاها استفاده می‌شود، ولی محققان دانشگاه استنفورد از یک غشای پلی‌اتیلن بسیار نازک استفاده کردند که باعث کارآمدی بهتر دستگاه شد.

تولید این دستگاه هنوز در مراحل مقدماتی قرار دارد و نیاز به تغییراتی دارد تا عملکرد آن بهبود یابد.

مطالب مرتبط