واکنش حکومت به محتویات کتاب «زندگی مخفی ملا عمر»

ارگ ریاست جمهوری به ادعای نویسنده کتاب «زنده‌گی مخفی ملا عمر» واکنش نشان داد.blank

در این کتاب ادعا شده است که ملا عمر، رهبر سابق گروه طالبان، در نزدیکی یکی از پایگاه‌های نیروهای امریکایی درولایت زابل افغانستان زند‌گی می‌کرده است اما ارگ ریاست جمهوری این ادعا را «دروغین» و «فریب‌کارانه» خوانده و زندگی کردن ملا عمر در افغانستان را رد کرده است.

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری  گفته است که حکومت افغانستان اسناد و مدارک کافی در دست دارد که نشان می‌دهد رهبر پیشین گروه طالبان در کشور پاکستان زند‌گی می‌کرد و در همان‌‌جا وفات نیز کرده است.

چخانسوری در صفحه‌ی توییتر خود نوشته است: «ما شدیداً این ادعای فریب‌کارانه را رد می‌کنیم و آن را تلاشی برای هویت‌سازی به گروه طالبان و حامیان بیرونی آن‌ها می‌دانیم.»

یک روزنامه نگار هالندی به نام بتی‌دم، کتابی را به نام «زنده‌گی مخفی ملا عمر» منتشر کرده و در آن مدعی شده است که مخفی‌گاه ملا عمر پاکستان نه، بلکه افغانستان بوده است. نویسنده در کتابش نوشته است که رهبر پیشین گروه طالبان در پنج‌ کیلومتری یک پایگاه نیروهای امریکایی در ولایت زابل زندگی می‌کرده است.

خانم دم، این کتابش را پس از پنج سال پژوهش و مصاحبه با جبار عمری، یک تن از نگهبانان ملا محد عمر، منتشر کرده است.

در این کتاب همچنان آمده است که باوجود ادامه عملیات‌های تصفیوی و گشت زنی های نیروهای امریکایی در محل، رهبر گروه طالبان توانست از دید این نیروها پنهان باقی ماند، در حالی‌که آخرین عملیات در منزل وی به راه انداخته شده بود.

در همین حال، امرالله صالح که در زمان تحت تعقیب بودن ملا عمر، رییس امنیت ملی بود گفته است که

این گزارش‌های تحقیقاتی که ادعا می کند ملا عمر در افغانستان زندگی می‌کرده، چیزی جز تبلیغات نیست.

مطالب مرتبط