وزارت خارجه امریکایی به غنی:

امریکا دیگر حمدالله محب را به رسمیت نمی‌شناسد

یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا در تماس تلفنی به رییس جمهور غنی گفته است که مقام‌های امریکایی پس از این با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی آقای غنی سر و کاری نخواهند داشت.blank
خبرگزاری رویترز گزارش داده که دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجه امریکا روز گذشته با رییس جمهور غنی تلفنی صحبت کرده و این موضوع را مطرح کرده است.
یک مقام پیشین حکومت افغانستان به رویترز گفته است: «هیل به غنی تماس گرفته و گفته است که دیگر از محب در امریکا استقبال نمی‌شود. امریکا با او در کابل و یا واشنگتن سر و کار نخواهد داشت.»
این منبع افزوده که این اقدام مقام امریکایی تلاشی برای اخراج حمدالله محب از دولت غنی است. آقای محب پیش از این به عنوان سفیر افغانستان در امریکا نیز کار کرده است.
مشاور امنیت ملی افغانستان هفته گذشته در واشنگتن از کارکردهای زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان انتقاد کرد و او را به مشروعیت زدایی حکومت افغانستان، مشروعیت بخشی به طالبان و گرفتن قدرت در افغانستان متهم کرد. این اظهارات محب با واکنش تند مقام‌های امریکایی روبه‌رو شد و وزارت خارجه‌ی امریکا روز جمعه هفته گذشته او را احضار کرد.
وزارت خارجه‌ی امریکا گفته بود که حمله به خلیل‌زاد، حمله به وزارت خارجه امریکا تلقی می‌شود.
این اظهارات محب با واکنش‌های داخلی نیز مواجه شد. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور اظهارات مشارو امنیت ملی را «احساساتی» خوانده بود و اضافه کرده بود که روابط افغانستان با امریکا به شکل عادی ادامه خواهد داشت. حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی رییس جمهور نیز، گفته‌های آقای محب را «غیر مسوولانه» خواند.
ریاست جمهوری و دفتر شورای امنیت تا کنون در مورد این اظهارات و واکنش مقام‌های امریکایی در این رابطه، چیزی نگفته اند.

مطالب مرتبط