نیکلاسون: ما به افغان‌های بیشتری در اتاق گفتگو نیاز داریم

توماس نیکلاسون؛ نماینده‌ ویژه اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تصمیم درباره وضعیت افغانستان برعهده مردم آن است و سایر کشورها تنها می‌توانند حمایت‌کننده باشند. برای این منظور به گفته او به افغان‌های بیش‌تری در اتاق گفتگو نیاز است.

blank

توماس نیکلسون؛ نماينده‌ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، روز چهارشنبه، دوم حوت اعلام کرد که در دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد، تعهد قوی نمایندگان کشورها به این کشور و مردم‌اش را دریافته است.

او با تأکید بر این‌که پس از چند دهه جنگ، روابط خوب افغانستان با همسایگانش ضروری است، تصریح کرد: «یک فرآیند به رهبری سازمان ملل باید مکمل فرمت‌های منطقه‌ای باشد، نه جایگزین آن.»

نیکلاسون با اشاره به تأیید «دستاوردهای» طالبان در این نشست افزوده: «بسیاری از شرکت‌کنندگان از دستاوردهای مقامات بالفعل برای کاهش ریشه‌ای کشت خشخاش و تلاش‌های آن‌ها برای بازپروری معتادین به مواد مخدر و نیز مبارزه با داعش استقبال کردند.»

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان همچنین تأکید کرد در آن نشست اکثریت بزرگی از کشورها از جمله کشورهای اسلامی خواستار تأمین حقوق آموزش و کار برای دختران و زنان در افغانستان شدند.

نیکلاسون تاکید کرده است که پس از ۴۵ سال جنگ در افغانستان، روابط خوب این کشور با همسایه‌های آن «ضروری» است.

او افزوده: «من از قصد اعلام‌شده‌ منطقه برای تعامل [با طالبان] استقبال می‌کنم و آرزوی آنان برای تداوم حمایت از دیگران را خاطرنشان می‌کنم که یک فرآیند به رهبری سازمان ملل متحد باید مکمل فرمت‌های منطقه‌‌ای باشد، نه جایگزین آن.»

نماینده‌ ویژه اتحادیه اروپا گفته: «در نهایت، آینده‌ افغانستان و نحوه‌ برخورد این کشور با گذشته‌اش باید توسط مردم افغانستان با همه‌ تنوع آن مورد بحث، مناقشه و تصمیم‌گیری قرار گیرد. سایر کشورها و سازمان‌ها در بهترین حالت می‌توانند حمایت کنند. ما به افغان‌های بیشتری در اتاق [گفتگو] نیاز داریم.»

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته‌ جاری در دوحه برگزار شد‌.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد که میزبان این نشست بود، پس از پایان آن در یک کنفرانس خبری حاضر شد و این نشست را «سازنده» توصیف کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که نمایندگان ویژه‌ کشورها در مورد مسائل کلیدی راجع به افغانستان اتفاق نظر داشتند و عدم اشتراک طالبان به این نشست صدمه نزد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *