نخستین عکس از یک سیاه‌چاله فضایی منتشر شد

دانشمندان نخستین عکس در تاریخ بشر را که از یک سیاهچاله فضایی گرفته‌شده، منتشر کردند. این تصویر، گرمای سوزان و حاشیه نیمه‌تاریک سیاهچاله را که در آن اشعه نور هم خم بر‌می‌دارند به خوبی نشان می‌دهد.

نخستین تصویر سیاه‌چاله که توسط هشت تلسکوپ در نقاط مختلف جهان گرفته شده است

پژوهشگران با استفاده از اطلاعات هشت تلسکوپ در نقاط مختلف جهان این تصویر را تکمیل کرده‌اند.

شپرد دولمن؛ یکی از پژوهشگران این طرح از دانشگاه هاروارد، گفت: «ما پدیده‌ای را دیده‌ایم که تاکنون تصور می‌شد دیدن آن غیرممکن است.»

این سیاهچاله در کهکشان‌ ام ۸۷ قرار دارد که فاصله آن با کره زمین حدود ۵۳ میلیون سال نوری است. گفتنی است که فاصله هر سال نوری معادل ۹.۵ تریلیون کیلومتر است.

این سیاهچاله حدود شش میلیارد برابر بزرگتر از خورشید است.

دانشمندان گفته‌اند که تصاویر برداشته‌شده از این سیاه‌چاله، حلقه درخشانی از آتش را در گرداگرد یک سوراخ سیاه نشان می‌دهد.

سیاه‌چاله چیست؟
سیاه‌چاله ناحیه‌ای است که مقدار زیادی از یک جرم در یک فضای کوچک فشرده شده‌است. این فشردگی در پایان عمر یک ستاره رخ می‌دهد. برخی از سیاه‌چاله‌ها در واقع از نتیجه مرگ ستاره‌ها شکل می‌گیرند.

سیاه‌چاله جاذبه‌ بی‌نهایت قوی داشته و همه‌چیز را به سمت خود می‌کشاند. نیروی گرانش در این ناحیه به قدری قوی و نیرومند است که حتی نور نمی‌تواند از سیاه‌چاله عبور کند و چون نور از یک سیاه‌چاله خارج نمی‌شود، نادیدنی است.

با وجود این‌که سیاهچاله غیرقابل دیدن اند، می‌توان جرم، بار الکتریکی و سرعت چرخش آن‌ها را اندازه گرفت.

سیاه‌چاله‌ها اندازه‌های مختلف دارند؛ ولی از آن‌ها سه نوع اصل وجود دارد که از طریق اندازه و جرم‌شان می‌توان نوع آن‌ها را تشخیص داد.

مطالب مرتبط