انتخابات پارلمانی غزنی «حوزه‌ای» برگزار می‌شود

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده که در جلسه‌ شورای امنیت ملی به سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری و انجنیر محمدخان؛ معاون اول ریاست اجراییه وظیفه داده شده که طرحی را در خصوص حوزه‌بندی انتخابات پارلمانی غزنی تهیه کنند.blank

در خبرنامه‌ ارگ ریاست جمهوری که شامگاه روز گذشته (چهارشنبه، ۱ جوزا) نشر شد، آمده‌است که جلسه «شورای امنیت ملی» در مورد حوزه‌بندی انتخابات پارلمانی غزنی برگزار شده‌بود.

خبرنامه افزوده که در این جلسه به معاون دوم ریاست جمهوری و معاون اول ریاست اجراییه وظیفه سپرده‌شد تا طرح جدیدی را که ولایت غزنی را به «حوزه‌های انتخاباتی» تقسیم کند، به جلسه‌ آینده شورای امنیت ملی جهت تصویب ارائه کنند.

در این جلسه همچنین به اداره مستقل ارگان‌های محلی و اداره احصاییه دستور داده شده که در تدوین و کار تخنیکی روی طرح حوزه‌بندی انتخابات غزنی همکاری کنند.

بحث انتخابات غزنی از جنجالی‌ترین موضوعات انتخابات پارلمانی در سال گذشته بود و در نهایت به‌دلیل عدم توافق روی سازوکار برگزاری آن، این انتخابات به تعویق افتاد.

در آن‌زمان، شماری از نمایندگان غزنی در مجلس نمایندگان به تصمیم کمیسیون انتخابات در خصوص حوزه‌بندی غزنی، اعتراض کردند و گفتند که عبور از قانون و برخورد غیرقانونی، این روند ملی (انتخابات) را با چالش جدی روبرو کرده و بی‌اعتبار می‌سازد.

براساس قانون انتخابات، برای انتخابات ریاست جمهوری، همه افغانستان یک حوزه انتخاباتی است؛ اما برای انتخابات پارلمانی صلاحیت تقسیم حوزه‌ها به «کمیسیون انتخابات» داده شده‌است.

در قانون آمده‌است: «کمیسیون (انتخابات) حوزه‌های انتخابانی ولسی جرگه (پارلمان) و شوراهای ولسوالی را طوری تعیین می‌نماید که احکام فقره‌های ۴ و ۶ ماده ۸۳ قانون اساسی افغانستان رعایت گردد.»

قانون اساسی کشور هم تصریح می‌کند: «در قانون انتخابات باید تدابیری اتخاذ شود که نظام انتخاباتی، نمایندگی عمومی و عادلانه را برای تمام مردم کشور تأمین کند و به تناسب نفوس از هر ولایت طور اوسط حداقل دو وکیل زن در مجلس نمایندگان عضویت یابد.»

خبرهای مهم و کوتاه را در تلگرام افق بخوانید

نمایندگان غزنی و منتقدان این طرح، حوزه‌بندی انتخابات غزنی را اقدامی تبعیض‌آمیز می‌خوانند و می‌گویند که چنین کاری، روند انتخابات را با چالش مواجه می‌سازد.

از جانب دیگر، از دید صاحب‌نظران، تصمیم‌گیری درباره حوزه‌ای‌شدن انتخابات غزنی در «شورای امنیت ملی» ناقض قانون انتخابات است که این تصمیم را به کمیسیون واگذار کرده‌است.

انتخابات پارلمانی غزنی هم قرار است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی برگزار شود.

مطالب مرتبط