احمدزی: حلقات مزدور خارجی‌ها در ترویج فحشا در ارگ دست دارند؛ برخی کارمندان دفتر بانوی اول هم شاید دخیل باشند

نمایه:ادعاها و اتهام‌های افشاگرانه و تکان‌دهنده حبیب‌الله احمدزی؛ از مشاوران پیشین اشرف‌غنی درباره مطالبه روابط جنسی از زنانی که می‌خواهند در نهاد ریاست جمهوری به‌کار گرفته شوند و فعالیت حلقات خاص در این زمینه، به‌مثابه یک بمب خبری، همچنان سرخط خبرهای داخلی و از موضوعات داغ در حلقات سیاسی و رسانه‌ای است. این اظهارات، واکنش خشم‌آلود زنان کارمند ارگ را برانگیخته، ریاست جمهوری آن را ادعایی بی‌اساس، جنگ روانی، سیاسی و ناشی از ناکامی‌های شخصی‌ آقای احمدزی عنوان کرده و وعده پیگرد قضایی آن را داده‌است، عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی اما خواستار بررسی «مستقل و بی‌طرفانه» آن شده و تأکید کرده که این افشاگری نباید به مجازات فردی منجر شود که پیام را رسانده‌است. مردم در رسانه‌های اجتماعی نیز نسبت به این ادعاها واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند. شماری آن را پرده‌برداری شجاعانه از یک واقعیت تلخ و شایع در معیار انتصاب زنان در سمت‌های دولتی دانسته و از جمله به استخدام زنان در سمت‌های غیرتخصصی مانند وزارت‌های امنیتی و نظامی اشاره کرده و گروهی دیگر از آن به‌عنوان اهانت به عزت و عفت و عصمت زنان افغانستان یاد کرده‌اند.blank

برای روشن‌شدن بیشتر موضوع، خبرگزاری افق در گفتگویی اختصاصی با آقای حبیب الله احمدزی، جزئیات این ادعاها، ابعاد آن و موضع او در قبال پیامدهای حقوقی آن را جویا شده‌است. متن کامل این گفتگو به‌شرح زیر است

تبعات این حرف‌های  شما را بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند که حیثیت عمومی جامعه و آن‌عده از زنانی‌که در حکومت کار می‌کنند، مخدوش شده‌است. چه تفکیکی می‌تواند میان زنان پاک و آن‌هایی که به تعبیر شما «بداخلاق» اند وجود داشته‌باشد؟

من در ارگ ریاست‌جمهوری خانم‌هایی را می‌شناسم که بسیار پاکدامن و خوب هستند. خیلی‌ها با من از افتضاح جاری در ارگ شکایت کردند. من از حلقات خاصی حرف زده‌ام، نه کل افراد و خانم‌های کارمند دولت و ارگ.

بعضی افراد، سوء تفاهم‌هایی را خلق کرده‌اند؛ گویا حرف‌های من متوجه تمام خانم‌هایی که در ارگ و ادارات دولتی کار می‌کنند، بوده‌است. این‌گونه زنان را در برابر من قرار داده‌اند. واقعیت این‌گونه نیست. من به‌خاطر عفت و عزت زنان، این مبارزه را آغاز کرده‌ام. آنان‌که فحشا را در ارگ ترویج می‌کنند، حلقه‌ مشخصی‌اند که مزدوری خارجی‌ها را می‌کنند. افغان هستند؛ ولی برای اهداف خارجی‌ها کار می‌کنند. آنان برای اینکه من را به انزوا بکشاند، همچین مسایل را دامن می‌زنند. در حالی‌که من به‌خاطر دفاع از عزت زنان برخاسته‌ام؛ زیرا ما از خود فرهنگ و عنعنه‌ها داریم و دموکراسی را هم درک می‌کنیم؛ ولی برخی از زنان پروژه‌ای ما را ]در نظر دیگرام[یک نوع دیگر معرفی می‌کنند. به‌طور مثال، در موضوع پروموت (برنامه توانمندسازی زنان) چه بود؟ شما به‌عنوان یک افغان در خانه‌های امن چه می‌شنوید؟ چه چیزها که نمایان نشد؟ من از حلقه‌ خاصی حرف می‌زنم که آنان نه انسان هستند، نه افغان هستند و نه به کشور دلبستگی دارند. من برای دفاع از عزت زنان تا آخر ایستادگی می‌کنم.

من آدم ترسویی نیستم؛ اما هر اتفاقی برای من از لحاظ امنیتی بیافتد، حکومت و همین حلقات مسؤول مستقیم آن خواهند بود. خانواده و اولادهایم از آنان خواهند پرسید.

آیا در مسایلی چون ترویج فحشا دفتر خانم اول هم دست دارد؟

بعضی از افراد در دفتر خانم اول کشور هم ممکن است در ترویج فحشا دست داشته‌باشند. بعضی از مشاوران به همین‌خاطر حتی سفرهایی به ولایت‌های کشور داشته‌اند. چیزهایی که آنان زیر نام «دموکراسی» می‌خواهند، حتی در اروپا هم نیست. کشورهای اروپایی به دموکراسی‌شان احترام می‌گزارند. ما هم احترام می‌گزاریم. حتی به ادیان و عقیده‌های دیگر احترام می‌گزاریم. هیچ‌گاهی حق تخریب دیگران را به‌خود نمی‌دهیم؛ اما اینجا از مجبوریت افغان‌ها استفاده می‌شود و هرچه را که بخواهند به آنان تحمیل می‌کنند؛ اما اثرات این اعمال در آینده عواقب دردناکی را در پی دارد که امکان جلوگیری از این نوع مشکلات و جبران آن گران خواهد بود.

حلقه هایی که شما می گویید آیا هنوزهم در ارگ حضور دارند؟

بله! بسیار به شکل نیرومند حضور دارند. این حلقه‌ها برخی‌ را سناتور تعیین کردند و خیلی‌های دیگر را به وکالت در مجلس نمایندگان رساندند. شما دیدید که در این اواخر مقرری‌های زیادی صورت گرفت. افغانستان کدرهای شایسته زیاد دارد؛ اما شما دیدید که برخی‌ها را به سطح وزارت‌ها مقرر کردند. در وزارت‌های نظامی که اصلا ضرورتی به آن‌گونه زنان نبود، مقرر کردند. این‌ها را برای اینکه بتوانند از خارجی‌ها پروژه و پول بگیرند و همچنین نشان دهند که حکومت برای رشد زنان کار می‌کنند، انجام داده‌اند. حقیقت زنان افغانستان این نیست. حقیقت این است که از حال آن زنان افغان که در برچی، ارزان‌قیمت و پل‌چرخی نان شب‌شان را ندارند، خبر شوید. این واقعیت زنان است؛ اما متاسفانه ما فقط قربانی چندتا خانمِ بداخلاق شدیم که هویت خوبی ندارند و در خدمت بیرونی‌ها اند. من این را گفته‌ام. از حرف‌هایم دفاع می‌کنم و تا آخر بر آن تاکید می‌کنم.

انتقاداتی شده‌است که شما در زمانی‌که در ارگ به‌عنوان مشاور فعالیت می‌کردید، چرا این حرف‌ها را مطرح نکرده‌اید؟

من در زمان قدرت هم به‌صراحت این حرف‌ها را مطرح کرده‌ام. برای همین، دو بار استعفا کرده‌ام. در یکی از استعفانامه‌هایم، برای رییس‌جمهور نوشته‌بودم «وجدانا» معذور هستم و «عقیدتا» مجبورم و نمی‌توانم همراه‌تان کار کنم؛ اما متاسفانه کسی پیدا نشد تا از من بخواهد منظورت از کلمه‌های «وجدانا» و «عقیدتا» چیست؟ اصل حرف من همین ترویج ]فحشا و فساد[در ارگ بود.

در باره ادعای طرفداران حکومت در باره ناکامی شما در رسیدن به نمایندگی مجلس و یا استخدام دوباره به عنوان مشاور، پاسخ شما چیست؟

آنان (ارگ) مرا در جریان انتخابات پارلمانی به‌عنوان مخالف زنان به نهادهای بین‌المللی‌ و سفارت‌هایی که در ارتباط‌ اند، معرفی کرده‌اند. شاید این یک بعد قضیه باشد؛ وگرنه، رای‌هایی را که من در کابل داشتم، میلیونرها نداشتند. من ۱۰ هزار و ۷ صد و ۴۲ رای گرفته‌بودم. با معیار ۷۵ درصدی هم رأی من ۷ هزار و ۶ صد و ۴۴ رأی می‌شود. من تنها از دشت برچی ۳۴۴ رأی داشتم. مردم همه مرا می‌شناختند که من در تعصب و تبعیض عقیده ندارم و بدون تعصب زندگی کرده‌ام. من در دوران کمپاینم واضح به مردم گفته‌ام که مستقل هستم و از طرف هیچ سفارت و موسسه‌ای حمایت نمی‌شوم. ارگ کسانی را کامیاب کرد که «فضلی» به آنان پول می‌داد و پول می‌گرفت یا همین روابط جنسی و از این مسایل داشتند.

کشورهای خارجی چقدر در ترویج فحشا و حمایت از کسانی که فحشا را ترویج می‌کنند، نقش دارند؟

من دو سال پیش در جریان ملاقات و دیدارهایی که با تقاضای برخی از مقامات سفارت امریکا داشتیم، گفته‌ام راهی که شما می‌روید، راهی خوب و درست نیست. بیاییم برای منافع ملی هردو کشور راه‌های درست را در پیش بگیریم. من نگرانی‌های خود را در تقرر و تبدیل‌های آنان مطرح کردم.

ریاست ‌جمهوری حرف‌های شما را بی‌اساس و سیاسی خوانده‌است. شما حاضر هستید در چارچوب قانون، برای آگاهی مردم از حرف‌های‌تان در صورت لزوم دفاع کنید؟

من با جرأت و شهامت آماده‌ دفاع از حرف‌هایم هستم؛ اما مهم این است که از قانون به‌عنوان قانون استفاده شود، نه ابزار دست ارگ‌نشینان. سخنگوی ریاست‌جمهوری گفته که من درخواست دوباره برای ادامه کار در ارگ را داده‌ام. من هیچ‌وقت این کار را نکرده‌ام. آنان اگر اسنادی در این زمینه دارند، می‌توانند در دسترس مردم و رسانه‌ها قرار دهند. سه خانواده در  ارگ؛ نادری، رحیمی و چخانسوری منبع افتضاحاتی‌اند که از هیچ‌کس پنهان نیست.

موضوع محاکم یک‌طرف قضیه است که آن‌هم برای ما قابل قبول است. من برای محاکمه آماده‌ام. استاد سیاف هم در هشتم ثور گفت: گله من از شما این است که فحشا بیش از حد شده‌است. گلبدین حکمتیار هم عین موضوع را بارها گفته‌است. چرا برای آن‌ها هیأت تعیین نمی‌شود؟ آن‌ها محاکمه شدند؟ قطعا نه.blank

در رسانه‌های اجتماعی خیلی‌ها شما را «قهرمان» خوانده‌اند آیا شما با این افشاگری خود را قهرمان می‌دانید؟

من همیشه به این باور بودم که نیت و اراده‌ام پاک است. من با نیت پاک حرف گفته‌ام و هدفی دیگر نداشتم. از کدام نهاد و سازمانی هم پول نگرفته‌ام، مثل آنان که این کار را انجام می‌دهند. فکر نمی‌کردم این‌قدر عریض و طویل شود. ما در همین کشور زندگی می‌کنیم، بدهکار این وطن هستیم و همین‌جا زندگی می‌کنیم. این بحث عزت عمومی افغانستان است. من گفته‌ام که حلقه‌های خاص در ارگ‌اند که در مراحل بعدی، نام‌های‌شان را فاش خواهم ساخت و خواهم گفت که مربوط کدام سفارت و کدام گروه و حلقات‌اند. این حق ماست. من از هیچ‌کسی نه هراسی دارم، نه ترسی.

عبدالله عبدالله هم خواستار پی‌گیری بی‌طرفانه و مستقل گفته‌های شما شده، چقدر نسبت به کار محاکم خوشبین هستید؟

حکومت اگر از آن‌عده سارنوال‌ها که برای برخی‌ها دوسیه می‌سازند، استفاده کند، کار خودشان است؛ ولی من از آن هم نمی‌ترسم. محاکمه من، استاد سیاف و گلبدین حکمتیار و برخی‌های دیگر یکجای شروع شود، در این زمینه کمک هم می‌کنم؛ اما محکمه فردی همان مثال یک بام و دو هوا می‌شود.

روی محاکم چقدر اعتبار دارید؟

ما به وضاحت چیزی که در ذهن ماست برای‌شان می‌گوییم و هیچ ترسی نداریم.

مطالب مرتبط

یک نظر