فیسبوک ۵ میلیارد دالر جریمه می‌شود

کمیسیون تجارت فدرال امریکا، پس از تحقیقاتی گسترده درباره رسوایی کمبریج آنالیتیکا جریمه‌ای ۵ میلیارد دالری برای فیسبوک در نظر گرفته‌است.blank

کمیسیون تجارت فدرال امریکا پس از تحقیقات گسترده درباره شکست فیسبوک در حفاظت از اطلاعات کاربران، دیروز (جمعه، ۱۲ جولای) رأی به جریمه ۵ میلیارد دالری این غول فضای مجازی داد.

از مدت‌ها قبل کمیسیون تجارت فدرال امریکا مشغول تحقیق درباره اتهامات فیسبوک مبنی بر اشتراک اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر در رسوایی کمبریج آنالیتیکا بود.

در حال حاضر شرایط تسویه حساب میان کمیسیون تجارت فدرال امریکا و فیسبوک مشخص نیست؛ اما احتمالا شامل برخی از محدودیت‌ها درباره شیوه کنترول اطلاعات کاربران در فیسبوک نیز باشد.

به‌طور دقیق محور این تحقیقات بررسی این موضوع بود که آیا اشتراک‌گذاری اطلاعات توافق میان فیسبوک و قانون‌گذاران در ۲۰۱۱ را نقض کرده‌است یا خیر.

از سوی دیگر، برخی نمایندگان دموکرات این جریمه را که کمیسیون تجارت فدرال امریکا وضع کرده، کافی نمی‌دانند.

دیوید سیسلین؛ یکی از نمایندگان دموکرات و رییس کمیته آنتی تراست کنگره امریکا در این باره گفت: «این جریمه فقط بخش اندکی از درآمد سالانه فیسبوک است و سبب نمی‌شود که شرکت مذکور درباره مسؤولیت حفاظت از اطلاعات کاربران دقیق‌تر فکر کند.»

با این حال، هردو طرف این تسویه از اظهار نظر در خصوص جریمه و شرایط آن خودداری کردند. طبق نوشته وال استریت‌ژورنال این بزرگ‌ترین جریمه‌ای است که فیسبوک به این کمیسیون پرداخت می‌کند.

پیش از این فیسبوک در گزارشی گفته‌بود که اطلاعات کاربران‌اش را به درخواست دولت‌های مختلف در اختیار این دولت‌ها می‌گذارد. تنها در سال ۲۰۱۳ میلادی، فیسبوک در گزارش خود اعلام کرد که در نیمه نخست این سال، دولت‌های مختلف خواستار دستیابی به اطلاعات بیش از ۳۸ هزار کاربر این شبکه اجتماعی شده‌اند که۸۰ درصد درخواست‌ها به نتیجه رسیده‌است.

فیسبوک در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال است.

این در حالی است که درآمد فیسبوک در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۵٫۱ میلیارد دالر بوده‌است.

مطالب مرتبط