انفجار انتحاری در قندهار ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت

منابع می‌گویند که در نتیجه انفجار انتحاری امروز (پنجشنبه، دوم حمل) در شهر قندهار دست کم ۲۱ نفر کشته و ۵۱ نفر زخمی شده‌اند.

blank

مقامات طالبان اما آمار بسیار کمتری از قربانیان ارائه کرده‌ و گفته‌اند که تنها سه نفر در این رویداد کشته شده‌اند و ۱۲ نفر نیز زخمی شده‌اند.

انعام‌الله سمنگانی، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندهار به خبرگزاری فرانسه گفت که این انفجار روز پنجشنبه ساعت ۸ صبح به وقت محلی «بیرون شعبه کابل‌بانک نو» رخ داده است، جایی که «معمولا هموطنان ما برای دریافت حقوق خود در آنجا جمع می‌شوند».

او گفت همه قربانیان «غیرنظامی» بوده‌اند.

پولیس طالبان در قندهار هم گفته است که کسانی که در این حادثه کشته و زخمی شده‌اند «برای برداشت پول در مقابل بانک» جمع شده بودند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است؛ اما در بیانیه فرماندهی امنیت طالبان در قندهار آمده است که این حمله انتحاری از سوی «خوارج» صورت گرفته است.

طالبان برای اعضای گروه داعش اصطلاح «خوارج» را به‌کار می‌برند.

این حمله در حالی به داعش نسبت داده شده که طالبان بارها مدعی سرکوب و نابودی این گروه در افغانستان شده‌اند.

برخی رسانه‌ها هم شمار قربانیان این رویداد را بیشتر از آمار رسمی گزارش داده‌اند.

اما برخی گزارش‌ها هم حاکی از آن است که در این حمله افراد مرتبط با حکومت طالبان هدف قرار گرفته‌اند که برای دریافت معاش خود به بانک مراجعه کرده بودند.

حکومت طالبان گفته است که تحقیقات در مورد این رویداد آغاز شده است.

تعداد انفجار و حملات انتحاری در افغانستان از زمان روی کار آمدن طالبان از ماه آگوست ۲۰۲۱ کاهش چشمگیری یافته است، با این حال، گروه‌های مسلح از جمله داعش هنوز چنین گاهی چنین حملاتی را انجام می‌دهند.

در اکتبر ۲۰۲۱ و تنها حدود یک ماه بعد از بازگشت طالبان به قدرت نیز یک انفجار انتحاری در یک مسجد شیعیان در قندهار رخ داد که بیش از ۳۰ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشت.

مسئولیت آن حمله را داعش به عهده گرفته بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *