رسانه‌ پاکستانی خواهان تنبیه طالبان شد

به دنبال درگیری‌های اخیر نیروهای طالبان و پاکستان، یک رسانه‌ پاکستانی خواهان تنبیه طالبان شده و پیشنهاد کرده که «پاکستان از چین بخواهد که طالبان را تنبیه کند.»

blank

روزنامه دان پاکستانی، امروز سه‌شنبه، ۲۸ حوت از وزارت خارجه این کشور خواسته که خواهان اقدام طالبان علیه پناهگاه‌های «تروریستی» در مناطق مرزی شود.

دان پیشنهاد داده در صورت امنتاع طالبان از این کار، اسلام‌آباد از چین که «حامی مالی» طالبان است بخواهد این گروه را تنبیه کند.

پاکستان در واکنش به حمله مرگبار تحریک طالبان پاکستان بر نیروهای امنیتی خود در خیبرپختونخوا، روز گذشته بر مناطقی در ولایت‌های خوست و پکتیا و پکتیکا حمله کرد.

طالبان گفته است که در این حمله بر «خانه‌های مردم ملکی» دست‌کم هشت نفر کشته شده‌اند.

وزارت خارجه پاکستان اما ادعا کرد که «تروریست‌های» وابسته به حافظ گل بهادر؛ فرمانده تحریک طالبان پاکستان هدف عملیات نیروهای پاکستانی بودند.

در پی این حملات، نیروهای گروه طالبان با مرزبانان پاکستان در دند پتان ولایت پکتیا درگیر شدند.

بعدتر وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که در پاسخ به «تجاوز پاکستان» با سلاح سنگین مراکز نظامی این کشور را در «امتداد خط فرضی» دیورند هدف قرار داده است.

روزنامه دان پیشتر گزارش داده بود که در درگیری‌های مرزی با طالبان در پاراچنار یک سرباز ارتش پاکستان کشته و دو نفر زخمی شدند.

حملات متقابل پاکستان و طالبان، موج تازه‌ای از تنش‌ها را میان این دو ایجاد کرده است. این نخستین درگیری و تنش‌ میان طالبان و اسلام‌آباد از زمان تشکیل حکومت جدید پاکستان است.

روزنامه دان در سرمقاله امروز خود گفته که اسلام‌آباد از چین که «تمویل‌کننده» حاکمان افغانستان است، بخواهد که علیه طالبان اقدامات تنبیهی کند.

چین با گروه طالبان روابط نزدیکی دارد.

باوجودی که چین مانند دیگر کشورها طالبان را به رسمیت نشناخته است؛ اما پکن در کابل سفیر دارد و اعتمادنامه سفیر طالبان در چین را هم پذیرفته است.

شرکت‌های چینی نیز در دو سال گذشته در زمینه استخراج معادن افغانستان قراردادهای زیادی را با طالبان امضا کرده‌اند.

روزنامه دان در سرمقاله خود تاکید کرده که مهم است که در این مقطع، مناسبات با کابل تشدید نشود.

براساس گزارش این روزنامه، در حالی‌که حملات «تروریستی» علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی پاکستانی نباید بی‌پاسخ بماند، اقدامات یکجانبه نباید به یک عرف بدل شود.

این روزنامه افزوده که چنین رویکردی منجر به وخامت روابط پاکستان با طالبان افغان می‌شود و ممکن است اسلام‌آباد هرگونه اهرم بر کابل را از دست دهد.

دان از طالبان هم خواسته که به جای تظاهر به «نادانی»، اگر می‌خواهد به عنوان دولت قانونی افغانستان پذیرفته شود، باید از حملات ضدپاکستان ستیزه‌جویان از خاک افغانستان جلوگیری کند.

این روزنامه از اسلام‌آباد و طالبان خواست که دوطرف بررسی کنند که سرچشمه حملاتی که پاکستان را هدف قرار می‌دهد، کجاست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *