احتمال وقوع ماه‌گرفتگی در چهار قاره جهان

کارشناس نجوم از امکان رصد ماه‌گرفتگی در چهار قاره جهان شامل آسیا، اروپا، امریکای جنوبی و اقیانویسه خبر داده‌ و گفته‌اند که در صورت ابری‌نبودن هوا، می‌توان این ماه گرفتگی را امشب از هرجایی رصد کرد.blank

براساس اطلاعات کارشناسان نجوم، اولین برخورد قرص ماه با نیم‌سایه در ساعت ۱۱:۱۳ دقیقه امشب (سه شنبه، ۲۵ سرطان) خواهد بود.

کارشناسان نجوم می‌گویند که احتمال دارد فردا (چهارشنبه، ۲۶ سرطان) یک‌ ماه‌گرفتگی (خسوف) جزئی رخ دهد. گفته می‌شود که در این ماه‌گرفتگی قرص ماه به‌صورت کامل وارد تمام‌سایه زمین نمی‌شود؛ بلکه فقط وارد بخشی از آن خواهد شد.

دانشمندان می‌گویند که ماه هنگامی که به این مخروط وارد می‌شود ابتدا وارد نیم‌سایه شده و سپس به تمام سایه زمین وارد خواهد شد که ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد.

یک کارشناس، با اشاره به زمان ماه‌گرفتگی جزئی (برخورد قرص ماه با تمام‌سایه) گفت: این ماه‌گرفتگی، از ۳۱ دقیقه صبح روز چهارشنبه ۲۶ سرطان، شروع می‌شود. ساعت ۲ صبح، ماه به میان نیم‌سایه می‌رسد و حداکثر ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد. همچنین ساعت ۳ و ۲۹ دقیقه صبح ماه کامل، از تمام‌سایه خارج شده و ساعت ۴ و ۴۷ دقیقه ماه کاملاً از نیم‌سایه خارج خواهد شد.

این کارشناس نجوم می‌گوید که  قطر ماه‌گرفتگی ۰٫۶۵۳  بوده و قطر ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای نیز ۱٫۷۰۴ خواهد بود؛ کل ماه‌گرفتگی ۵ ساعت و ۳۴ دقیقه بوده و ماه‌گرفتگی تمام‌سایه‌ای نیز ۲ ساعت و ۵۸ دقیقه خواهد بود.

مطالب مرتبط