مصاحبه با مولاداد محسنی؛ مخترع جوان نخستین هواپیمای بدون سرنشین افغانستان

اشاره:  مولا داد محسنی، دانشجوی افغانستانی در رشته انجنیری رباتیک در دانشگاه اصفهان ایران، اخیرا موفق به ساختن هواپیمای بدون سرنشین به نام “باز یک” شد. این هواپیما پیش از این چندین بار موفقانه آزمایش شد و روز گذشته (جمعه ۲۲ حوت) به مناسبت بیست و مین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری با حضور صدها تن در شهر اصفهان ایران رونمایی گردید. خبرگزاری افق مصاحبه مختصری با آقای محسنی در مورد این هواپیما انجام داده است.

افق: در مورد خودت و تیمی که این هواپیما را ساخته بگویید.

محسنی: تیم سپهر خراسان متشکل از ده تن از دانشجویان افغانستانی می‌باشد که در ساخت این هواپیما از اغاز تا این مرحله مشارکت داشته اند. من و همکارانم در بازیکاین تیم در حدود پنج‌ماه تلاش کردیم تا این هواپیما از طرح ابتدایی آن به مرحله آزمایش موفقانه و رونمایی برسد.

افق: این هواپیما چی قابلیت هایی دارد؟

هواپیمای «باز یک» مخصوص آموزش و یادگیری کنترل هواپیماهای بدون سرنشین است، این هواپیما می‌تواند با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت برابر با ۲۵ متر در ثانیه حرکت کند. افزون برآن این هواپیما این توانایی را دارد که ۴۰ در صد وزن دیگر را  با خود حمل کند. هواپیمای کنونی فعلا ۲٫۵ کیلو گرم وزن دارد و حد اکثر توان آن ۴٫۵ کیلو گرام است.

هواپیما «باز یک» می تواند تا ۱۵۰۰ پا از سطح زمین ارتفاع بگیرد و برد به لحاظ شعاع  دید خارج از شعاع دید می باشد.

افق: در ساخت این هواپیما همکاری های مالی، فنی و مشورتی از نهادهای علمی و دولتی ایران داشتید؟

محسنی: نخیر! این هواپیما کاملا با همت و پشتوانه تیم ما ساخته شده و هیچ نهاد علمی یا دولتی ایران هیچ‌گونه کمکی به ما در ساخت این هواپیما نکرده است.

افق: «باز یک» چی کارآیی را می تواند برای افغانستان داشته باشد؟

محسنی: از این هواپیما می توان برای نگهبانی مرزهای افغانستان استفاده کرد. البته در صورتیکه بودجه کافی در اختیار ما قرار داده شود و ما بتوانیم این طرح را تکمیل بسازیم.

همچنان از این هواپیما می‌توان در برنامه‌های کشفی واطلاعاتی برای نیروهای امنیتی افغانستان در شهر‌ها و روستاها استفاده کرد. جاهایی که تهدیدات تروریستی و امنیتی وجود داشته باشد می‌توان با این هواپیما، عملیات‌های کشفی انجام داد.

همچنان از این هواپیما می توان در زمینه های علمی برای شناخت معادن و حجم گیری آن استفاده کرد. در صورت تکمیل شدن این هواپیما می توان کمک بزرگی به مهندسان افغانستان کرد و نیز در امداد و نجات نیز کاربرد فق‌العاده خواهد داشت.

 افق: استقبال مردم از این هواپیما چگونه بود؟

محسنی: مردم از کار ما استقبال بی نظیر کرد. ده ها وصدها تن از هموطنان ما در روز رونمایی این هواپیما حضور یافتند.

افق: سفارت افغانستان در ایران تاکنون از این اختراع شما خبر دارد و آیا شما را تشویق و همکاری کرده است؟

محسنی: نه خیر! تاکنون هیچ کمک و تشویقی از سفارت افغانستان دریافت نکرده ایم. آن‌ها حتی در روز رونمایی هواپیما حاضر نشدند.

افق: دیگه چه طرحی روی دست دارید؟

محسنی: ما علاوه بر طر‌های رباتیک، طرح هواپیمای مانور پذیر مخصوص برای امداد و نجات و محافظت مرز ها را به شکل پیشرفته اش روی دست داریم. می خواهیم در مرحله بعدی هواپیمایی باقابلیت‌های بیشتر را بسازیم.

افق: سپاسگزاریم از این که در شرایط سخت وقت تان را در اختیار افق قرار دادید.

مطالب مرتبط

comments s

  1. این هواپیما در بسیاری از اسباب بازی فروشی های شهرهای مختلف ایران یافته می شود. حتی من دیده ام که در ایران تعداد زیادی فرودگاه در مقیاس میکرو برای بجه ها و این هواپیما ها درست کرده اند. که نوجوانان ایرانی آنها را می سازند.. این هم شد اختراع .
    لطفا به این آدرسها مراجعه کنید:
    http://afghanistan.shafaqna.com/media/k2/galleries/51094/2.jpg
    تصویر بالا (ساخت آقای مولاداد)

    http://i.alalam.ir/news/Image/650×375/2013/09/28/alalam_635159534277573458_25f_4x3.jpg

    به این هواپیما می شود گفت بدون سرنشین که مال ایران است.

    ضمنا ایرانیها نمونه هواپیمای پیشرفته آرکیو 170 سنتینل آمریکا و همچنین هواپیمای بدون سرنشین میلیتاری فطرس و … را ساخته اند که تصاویر وحشتناکی دارند…
    خواهش می کنم واقع بین باشید . آخر این چه هست که سفیر افغانستان برود در مراسم افتتاحیه !! آن شرکت نماید…

    1. شما ک اصلا شک دارم افغانستانی باشی
      اگه ایرانی که واقعن حق داری چنین حرفی بزنی و کاملا درسته
      ولی اگه افغانستانی هستی ک چنین مطلبی به شما ربطی نداره

  2. از اینکه آقای محسنی موفق به ساخت این هواپیما شده خوشحالم ولی اولین هواپیمای بدون سرنشین چند ماه قبل از رو نمایی هواپیمای محسنی با قابلیتهای بسیار ممتازتر با نام (امیدوطن) ساخته و با موفقیت چندین پرواز را انجام داده است حتی اولین شخصی که از این موضوع اطلاع پیدا کرد آقای محسنی بود !!!! اگر مایل بودید فیلم و عکس پروازها موجود است .

  3. واقعا خوشحالم ک نظرات شما رو میخونم
    خیلی خوب و عالی از این دوست خوبمون حمایت کردین واقعا دمتون گرم
    حتی اگه اون هواپیما صد بار اختراع شده باشه اون استعدادی که دوستمون به خرج داده برای ساختش واقعا قابل تحسینه
    درسته اولین نبوده ولی در نوع خودش بهتری بوده و هست