شبح جنایت در کوچه‌های پایتخت؛ در روز روشن، آدم می‌کشند

کابل؛ پایتخت از افزایش بی‌سابقه جرم و جنایت رنج می‌برد. همه‌روزه،‌ در گوشه و کنار شهر، گروگان‌گیری،‌ سرقت‌های مسلحانه،‌ آدم‌ربایی، راه‌گیری‌های شبانه، دزدی با موتر، ترورهای مبهم و انواع جرایم دیگر اتفاق می‌افتد که مردم شهر را نگران کرده‌است.blank

در تازه‌ترین مورد، سید ضیاءالدین؛ مدیر لیسه عبدالغفور ندیم، از سوی افراد مسلح ناشناس در حصه دوم خیرخانه از مربوطات ناحیت یازدهم شهر کابل به قتل رسید. همچنین ترور رازمحمد وزیری؛ ولسوال جغتوی ولایت میدان‌وردک در کابل و نیز مرگ یک انجنیر جوان در دارلامان به‌دست دزدان مسلح از اتفاقاتی است که طی چند روز گذشته اتفاق افتاده‌است.

برخی از شهروندان کابل می‌گویند، وضعیت طوری است که دزدان و راهزنان حتی در روز روشن آدم می‌کشند.

محمود؛ شهروند کابل به خبرگزاری افق می‌‌گوید، مردم از ترس نمی‌توانند به راحتی از خانه‌شان بیرون شوند؛ چون دزدان به خاطر یک هزار افغانی هم آدم می‌کشند. محمود می‌افزاید که چند روز پیش، شاهد کشته‌شدن دو دختر جوان در ناحیه ششم شهر کابل بوده‌است که توسط افراد مسلح در وسط روز، کشته شدند.

یک حرف، یک گلوله
هرچند نیروهای امنیتی از تدابیر جدی در برابر افرادی خبر می‌دهند که در نقاط مختلف شهر باعث اخلال در امنیت مردم می‌شوند؛ اما شهروندان کابل می‌گویند، وجود این افراد در نقاط مخلتف شهر هر روز در حال افزایش است.

وحیدالله؛ باشنده کابل به خبرگزاری افق می‌گوید، دزدان و رهزنان به‌خاطر یک حرف، یک گلوله به سر فرد شلیک می‌کنند. به گفته وحیدالله، چند روز پیش در ساحه قلعه نو، دو نفر، موبایل و پول یک فرد را می‌گیرند. وقتی او سیمکارتش را می‌خواهد، یک گلوله به سرش شلیک می‌کنند.

شبنم مرادی که در ناحیه سیزدهم شهر کابل زندگی می‌کند، می‌گوید: «من از کورس به طرف خانه‌ام می‌رفتم، در میانه راه خانه، در یک کوچه تاریک در ایستگاه تانک تیل دشت برچی، فردی را دیدم که از ناحیه سر زخمی شده و بی‌هوش افتاده‌بود.» خانم مرادی می‌افزاید، آن فرد لباس ورزشی به تن داشت و وقتی به هوش می‌آمد، بلند فریاد می‌کشید، سپس دوباره بی‌هوش می‌شد. این وحشتناک‌ترین حادثه از دید شبنم است.

او می‌گوید، آن فرد در خون می‌تپید تا مردم محل به پولیس تماس گرفتند و او را به شفاخانه بردند.

دزدی، ترسناک‌تر از انتحاری
شهروندان همچنین از حکومت در زمینه عدم تامین امنیت مردم، انتقاد می‌کنند.

محمود می‌گوید، مردم همه‌روزه با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌باشند؛ اما جرم‌هایی که در شهر اتفاق می‌افتد، مردم را بیشتر نگران می‌سازد. او می‌گوید که ترس از دزدی و رهگیری بیشتر از حملات انتحاری مردم را می‌ترساند؛ چون به گفته او، روزانه چندین قضیه در گوشه و کنار شهر کابل اتفاق می‌افتد.

ضامن حسینی؛ دیگر باشنده کابل هم به خبرگزاری افق می‌گوید، مردم نسبت به عملکرد نیروهای پولیس در تامین امنیت مردم بی‌باور شده‌اند.

ضامن می افزاید، مردم با تاریک‌شدن هوا، جرات رفتن به بیرون از خانه را ندارند؛ چون می‌ترسند در کوچه‌ها توسط دزدان کشته یا زخمی شوند.

تدابیر وزارت داخله
مسعود اندرابی؛ سرپرست وزارت امور داخله می‌گوید، برای جلوگیری از جرایم در شهر کابل و شهرهای بزرگ دیگر، نیاز است حمل سلاح و تردد وسایط، قانونی شود.

سرپرست این وزارت دو روز پیش در نشست مرتبط با تامین امنیت انتخابات ریاست ‌جمهوری گفت که در ۲۴ ساعت گذشته در کابل چهار تن ترور شده‌اند. با این حال به گفته او، جرایم در کابل ۴۵ درصد کاهش یافته‌است.

فردوس فرامرز؛ سخنگوی فرماندهی پولیس کابل نیز به خبرگزاری افق می‌گوید، برنامه جمع‌آوری موترسایکل‌های فاقد اسناد که بیشتر جرایم از همین طریق صورت گرفته، جمع‌آوری موترهای فاقد اسناد و شیشه‌سیاه و اضافه‌کردن گزمه‌های گشت و پیاده پولیس جریان دارد.

آقای فرامرز تاکید می‌کند که پولیس کابل تلاش دارد تا امنیت مردم را به خوبی تامین کند.

۳۷۶ واقعه جنایی در دو ماه
سخنگوی پولیس کابل می‌گوید، در جریان دو ماه گذشته، ۳۷۶ واقعه جرمی ثبت‌شده و ۴۹۳ تن از سوی پولیس بازداشت شده‌اند.

فردوس فرامرز می‌گوید، پرونده این افراد به مراجع عدلی و قضایی فرستاده شده‌است. به گفته او این افراد به اشکال مختلف باعث ترس مردم و اخلال در امنیت جامعه شده‌اند.

هرچند مردم از همکاری پولیس کابل در برخی موارد انتقاد می‌کنند؛ اما سخنگوی پولیس می‌گوید، در صورت غفلت وظیفوی از سوی منصوبین پولیس، موضوع به شکل جدی پی‌گیری می‌شود.

آقای فرامرز می‌افزاید که در قسمت غفلت وظیفوی و تعلل در وظایف در شش ماه گذشته بیش از ۲۰ تن، برکنار و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده‌اند.

با این‌همه، شبح ناامنی همچنان در کوچه‌های پایتخت، شهروندان را سایه به سایه دنبال می‌کند و به‌نظر می‌رسد برای مهار این وضعیت، نیاز به تدابیر جدی‌تر امنیتی است.

مطالب مرتبط

comments s

  1. قاتلین در صفوف نهاد های امنیتی فعال است دوذدان خرفوی توسط مقامات دولتی وو کیلان شورا حمایت میګردد پولیس ونهادهای امنیتی کسانی است که بشکل از اشکال باسران دوذد تنظمی ارتباط دارد وزیر داخله جمعتی وزیر دفاع جمعیتی ودر حدود ۶۰٪ پرسونل امنیت ملی نیز مربوظ به یک جزب ویک قوم بوده که در دوذدان حرفوی استند تا زمانیکی اردو پولیس وامنیت ملی واقعا ملی نه شود توقع امنیت نه داشته باشید

  2. قاتلین در صفوف نهاد های امنیتی فعال است دوذدان خرفوی توسط مقامات دولتی وو کیلان شورا حمایت میګردد پولیس ونهادهای امنیتی کسانی است که بشکل از اشکال باسران دوذد تنظمی ارتباط دارد وزیر داخله جمعتی وزیر دفاع جمعیتی ودر حدود ۶۰٪ پرسونل امنیت ملی نیز مربوظ به یک جزب ویک قوم بوده که در دوذدی حرفوی استند تا زمانیکی اردو پولیس وامنیت ملی واقعا ملی نه شود توقع امنیت نه داشته باشید