مجلس: کمیسیون انتخابات باید از بحرانی شدن کشور جلوگیری کند

اعضای مجلس نمایندگان از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند که با اعتباردهی به آرای پاک مردم از بحرانی شدن وضعیت کشور جلوگیری کنند.blank

این نمایندگان امروز دوشنبه، ۲۷ عقرب در نشست عمومی این مجلس گفتند که اگر کمیسیون مستقل انتخابات، بربنیاد قانون عمل نکند و آرای غیربیومتریک را داخل سیستم کند، کشور به بحران خواهد رفت.

میر رحمان رحمانی؛ رییس این مجلس تاکید کرد که جنجال‌های انتخاباتی جداً مایه نگرانی مردم افغانستان است. او افزود که کمیسیون انتخابات باید به نگرانی‌های مردم پایان دهد و نتیجه انتخابات را بربنیاد آرای پاک شهروندان کشور اعلام نماید.

او گفت: «جنجال‌های کمیسیون مایه نگرانی مردم است و مسوولیت کمیسیون‌ها است تا از بحران جلوگیری کنند و زمینه را برای اعلام نتایج شفاف فراهم سازد.»

از طرفی هم علی‌اکبر جمشیدی؛ عضو این مجلس گفت که قانون کمیسیون را مکلف ساخته تا آرای بیومتریک شده را مدار اعتبار قرار دهد؛ اما کمیسیون خلاف همه موارد تصمیم گرفته که آرای غیر بیومتریک را اعتبار دهد. به باور او، با این کار بحران در خود کمیسیون ایجاد می‌شود.

مهدی راسخ؛ عضو دیگر این مجلس گفت: «موضوع انتخابات شدیداً مردم را نگران کرده است. کمیسیون باید با شفافیت نتایج انتخابات را اعلام کند و از نیروهای امنیتی نباید استفاده شود؛ در غیر آن فاجعه از همین جا آغاز خواهد شد.»

ناهید فرید؛ نماینده مردم هرات در مجلس هم گفت که کمیسیون‌های انتخاباتی وظیفه دارند که چرخه دموکراسی را در کشور به گردش در آورند و اگر دو کمیسیون نتوانند ماموریت خود را درست انجام دهند، در پیشگاه مردم پاسخ‌گو خواهند بود.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات روند بازشماری آرا را که هفته گذشته به دلیل اعتراض نامزدان متوقف شده بود، از سر گرفته‌است. این روند در شماری از ولایت‌ها به پایان رسیده؛ اما در شماری دیگر از ولایت‌ها به دلیل اعتراض هواداران نامزدان، متوقف شده‌است.

مطالب مرتبط