اتحادیه اروپا از طالبان خواست خشونت‌ها را کاهش دهند

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان با اعلام حمایت از تشکیل هیات مذاکره‌کننده حکومت افغانستان با طالبان از طالبان خواسته خشونت را کاهش داده به‌زودی گفتگوها درباره آتش‌بس را آغاز کنند.blank

در یک اعلامیه سفیران کشورهای اتحادیه اروپا مقیم کابل که امروز سه‌شنبه، ۱۲ حمل منتشر شده آمده که هیات مذاکره کنندهه حکومت افغانستان همه‌شمول است و تشکیل آن گام مهمی در راستای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی و حل بحران سیاسی داخلی افغانستان است.

در این اعلامیه آمده است: «ما حمایت خود را از رهبران در راستای تقویت سهم موثر جوانان، بانوان و قربانیان در گفتگوهای صلح اعلام می‌کنیم. ما از طالبان می‌خواهیم تا تعهد قوی در راستای گفتگوهای صلح و کاهش خشونت در افغانستان نشان داده و مطابق توافق دوحه، گفتگوی معنادار را برای آتش‌بس آغاز کنند.»

اتحادیۀ اروپا همچنین گفته است اکنون که پیشرفت‌های در روند رهایی زندانیان و تشکیل تیم مذاکره‌کننده صورت گرفته است، دلیل بیشتر برای به تعویق انداختن گفتگوهای بین‌الافغانی وجود ندارد.

سفیران کشورهای اروپایی در افغانستان تاکید کرده اند که طالبان و حکومت افغانستان باید به گونه مشترک برای رهایی زندانیان شان کار کرده و به یکدیگر احترام بگذارند.

حکومت افغانستان هفته گذشته فهرست تیم ۲۱ نفری مذاکره کننده با طالبان را به ریاست معصوم استانکزی؛ ریییس پیشین امنیت ملی اعلام کرد.

فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیک، فوزیه کوفی، ضرار احمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمد رسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمد حفیظ منصور، غلام فاروق مجروح، عنایت‌الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم الله نقیبی، محمد ناطقی، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور و امین احمدی از دیگر اعضای این هیأت اند.

از طرفی هم طالبان با تشکیل هیات حکومت افغانستان مخالفت کرده و آن‌ را خلاف توافقنامۀ دوحه دانسته است. این گروه گفته که هیأت همه‌شمول نبوده و نیز مورد قبول همه جناح‌ها در افغانستان نیست.

با این حال دولت افغانستان گفته که طالبان به‌منظور برگزار نشدن گفتگوهای بین‌الافغانی بهانه‌جویی می‌کنند.

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به اعلامیه اتحادیه اروپا گفته‌است که دولت افغانستان گام‌های مهم را در راستای صلح برداشته و در حال حاضر هیچ بهانه‌ای برای به تعویق انداختن مذاکرات وجود ندارد.

مطالب مرتبط