‍ ادعای جدید دانشمندان: جهان تخت است

در جدیدترین تحقیق صورت گرفته در دانشگاه «پورتسموث» و بر اساس اندازه‌گیری‌های دقیق انرژی تاریک، دانشمندان باور دارند که جهان ما کاملا تخت است.

blank

انرژی تاریک، نیرویی قدرتمند است که تصور می‌شود در گسترش جهان ما نقش دارد. تیمی از دانشمندان دانشگاه پورتسموث با بهبود روش اندازه‌گیری تاثیر این انرژی پی برده‌اند که جهان بجای شکلی شبیه به یک حباب، مسطح است. این احتمال وجود دارد که این تیم یکی از بزرگترین اختلافات در دنیای نجوم را با تحقیق جدید خود حل کرده باشد.

در گذشته دانشمندان با ردیابی ابرنواختر در فاصله‌های دور، انرژی تاریک را اندازه می‌گرفتند اما بر اساس مقاله‌ای که در ژورنال «Physical Review Letters» به چاپ رسیده، دانشمندان در تحقیق جدید بجای این کار، بیش از یک میلیون کهکشان و اختروش را مورد بررسی قرار دادند.

چنین اقدامی بهبود چشمگیری در درک ما از نحوه تاثیر انرژی تاریک روی گسترش گیتی ایجاد کرده است. این تحقیق می‌تواند در نهایت به مباحث پیرامون «ثابت هابل»، مقدار ثابتی که سرعت گسترش جهان را توصیف می‌کند، پایان دهد.

زمانی که دانشمندان اعلام می‌کنند جهان صاف است، لزوما به معنای این نیست که گیتی به صورت یک کاغذ بی‌نهایت گسترش پیدا می‌کند. در همین راستا به تحقیقات بیشتری نیاز است تا برای مثال مشخص شود که آیا اگر جهان مانند یک چنبره (شبیه به دونات) خم شود، همچنان با توجه به مدل‌های کیهانی صاف درنظر گرفته می‌شود یا خیر.

یکی از کیهان‌شناسان در دانشگاه پورسموث، «Seshadri Nadathur» اعلام کرده: «ما اندازه‌گیری‌های کاملا دقیقی انجام دادیم و اطلاعات با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر، دقیق‌تر می‌شوند.»

درباره شکل گیتی ابهامات زیادی وجود دارد و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است. حالا باید منتظر ماند و دید تحقیقات آینده جدیدترین ادعای دانشمندان مبنی بر تخت بودن جهان را تایید و یا رد می‌کند.

منبع:Futurism

مطالب مرتبط