امضای قرارداد ترمیم ۱۲ بنای تاریخی در هفت ولایت

وزارت اطلاعات و فرهنگ اعلام کرد که قرارداد ترمیم ۱۲ آبده تاریخی در هفت ولایت کشور با شرکت انکشاف ملی به امضا رسیده‌است.blank

این وزارت در اعلامیه‌ای گفته‌است که پروژه ترمیم آبدات تاریخی ۱۲۲ میلیون افغانی هزینه بر می‌دارد و قرارداد آن امروز شنبه، ۷ سرطان میان محمد طاهر زهیر؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و عبدالرحمان عطاش؛ رییس شرکت اجرایی انکشاف ملی امضا شده‌است.

بر بنیاد اعلام وزارت اطلاعات و فرهنگ، ترمیم تخت رستم در سمنگان، ترمیم اساسی قلعه چگنی در نیمروز، ترمیم ساختمان مسجد حاجی شهید واقع بندر امام صاحب قندوز، ترمیم اساسی طاق بست هلمند، ترمیم زیارت شهیدان هلمند و ترمیم ساختمان زیارت ابن حبان بستی قلعه بست هلمند از پروژه‌هایی است که قرارداد تطبیق آن امروز به امضا رسیده‌است.

از طرفی هم، ترمیم راه ورودی چاه بست مرکز قعله بست هلمند، ترمیم یخچال تنور قلعه بست هلمند، ترمیم اساسی آرمگاه محمدغازی در ولسوالی زنده جان هرات، ترمیم حوض مزادخان در هرات، ترمیم مسجد باغ قلعه فتوح واقع ناحیه هفتم شهر کابل و ترمیم مدرسه شهباز خان در ولسوالی اندخوی فاریاب از دیگر پروژه‌هایی است که قرارداد تطبیق آن میان وزارت اطلاعات و فرهنگ و شرکت انکشاف ملی به امضا رسیده است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته‌است که این قرارداد گام ارزشمند در راستای ترمیم آبدات تارخی و باستانی کشور است. به گفته او، در بسیاری از ولایت‌ها آبدات تاریخی با خطر مواجه است و به ترمیم، حفاظت و توجه جدی نیاز دارد.

او از مسوولان محلی در ولایت‌ها نیز خواسته است که در راستای ترمیم آبدات تاریخی با شرکت ساختمانی تطبیق‌کننده، همکاری و هماهنگی داشته باشند.

عبدالرحمان عطاش؛ رییس اجرایی شرکت انکشاف ملی نیز گفته است که در هماهنگی با مسوولان مربوطه وزارت اطلاعات و فرهنگ به‌ویژه ریاست حفظ و ترمیم آبده‌های تاریخی، کار ترمیم آبدات تاریخی مورد نظر را به‌صورت درست به پیش خواهند برد.

مطالب مرتبط