امریکا شبکه‌های اجتماعی چینی از جمله تیک‌تاک را فیلتر می‌کند

مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد که این کشور در حال بررسی وضع ممنوعیت بر رسانه‌های اجتماعی چینی از جمله تیک‌تاک در ایالات متحده است.

Pompeo says the US is'certainly' considering banning TikTok: Fox ...

آقای پمپئو دوشنبه‌شب در جریان یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه فاکس‌نیوز گفت که شبکه تیک‌تاک اطلاعات کاربران را در اختیار دولت چین قرار می‌دهد. پکن اما تا کنون این اتهام را رد کرده‌است.

او در این خصوص گفت: «قصد ندارم زودتر از رییس جمهور ترامپ اعلام کنم؛ اما این موضوعی است که در حال بررسی آن هستیم.»

نمایندگان کنگره امریکا تا کنون در مورد بهره‌گیری تیک‌تاک از اطلاعات شخصی کاربران نگرانی‌هایی را در پیوند با امنیت ملی مطرح کرده‌اند. به گفته آن‌ها شرکت‌های چینی بر اساس قوانین کشورشان ملزم به «پشتیبانی و همکاری در کارهای استخباراتی تحت نظارت حزب کمونیست چین» هستند و بنابراین تیک‌تاک هم مجبور به همکاری با دولت پکن است.

تیک تاک یک اپلیکیشن برای همرسانی ویدیوهای بسیار کوتاه از ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای است که در از سوی شرکت تکنالوژی انترنتی «بایت ‌دانس»، مستقر در پایتخت چین ایجاد شده‌است.

مایک پمپئو در این مصاحبه به امریکایی‌ها توصیه کرد که در استفاده از شبکه تیک تاک محتاط باشند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مردم اجازه دارند اپلیکیشن تیک‌تاک را بارگیری کنند، به طعنه گفت: «بله، اگر می‌خواهید اطلاعات شخصی خودتان را در اختیار حزب کمونیست چین قرار دهید، این کار را بکنید.»

تیک‌تاک تا کنون اتهام امریکا را رد کرده است. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از مسئولان این شبکه چینی نوشت که آن‌ها هرگز اطلاعات کاربران را به دولت چین نداده‌‌اند.

این مسئولان به رویترز گفته‌اند: «ما از تلاش برای بهبود بخشیدن و ایمن ساختن فضا برای استفاده کاربران، اولویت بالاتری نداریم. ما هیچ وقت اطلاعات کاربر را به دولت چین ارائه نکرده‌ایم و در صورت درخواست آن‌ها هم این کار را نمی‌کنیم.»

اپلیکیشن تیک‌تاک که در خود چین برای همگان در دسترس نیست، به دنبال فاصله گرفتن از ریشه‌های چینی خود برای جذب مخاطبان جهانی است.

مطالب مرتبط