طرح هواپیمای مسافربری مافوق صوت رونمایی شد

شرکت بریتانیایی ویرجین گلکتیک، اعلام کرد نوعی جدید از هواپیمای مسافربری مافوق صوت را طراحی کرده است که می تواند تا سه برابر سرعت صوت شتاب بگیرد.blankبه گزارش افق به نقل از یورونیوز، این هواپیمای مسافربری با سرعت ۳۷۰۰ کیلومتر بر ساعت می تواند فاصله لندن تا نیویارک را در کمتر از ۲ ساعت بپیماید. گفته شده است که این هواپیما برای بلند شدن و فرود از همان باند معمولی فرودگاه‌ها استفاده خواهد کرد.

موتور این هواپیمای مافوق صوت حاصل همکاری مشترک ویرجین گلکتیک با واحد موتورسازی شرکت خودروسازی رولز-رویس است. سازمان فضایی آمریکا، ناسا نیز با این پروژه همکاری دارد.

بنا بر اطلاعات منتشره، این هواپیما توانایی آن را دارد که تا ۶۰ هزار پا (۱۸ هزار و ۳۰۰ متر) ارتفاع بگیرد. این حد بیشتر از حداکثر میزانی است که هواپیماهای مسافربری فعلی می توانند اوج بگیرند.

ظرفیت مسافران این هواپیمای مافوق صوت اما مطابق طرح اعلام شده محدود خواهد بود و تنها ۹ تا ۱۹ مسافر می توانند در این هواپیما جا بگیرند.

شرکت ویرجین گلکتیک همزمان در حال کار بر طرح بردن مسافر به فضا است، طرحی که تا کنون چندین پرواز آزمایشی ان انجام شده است. با این حال پروژه طراحی هواپیمای مسافربری مافوق صوت این شرکت پروژه‌ای جداگانه به شمار می رود.

از زمان بازنشستگی هواپیمای مافوق صوت کنکورد در اکتبر سال ۲۰۰۳ تا کنون هواپیمای مسافربری مافوق صوت تولید نشده است. شرکت آمریکایی لاکهید مارتین قرار است از طرح خود برای ساخت چنین هواپیمایی در سال ۲۰۲۱ رونمایی کند.

مسئولان پروژه گفته اند فاز بعدی طراحی هواپیمای مسافربری مافوق صوت این است که چگونه صدا و آلودگی این هواپیما کاهش یابد و چه کاری برای خنک کردن آن به هنگام پرواز با سرعت مافوق صوت انجام گردد.

مطالب مرتبط