هند و بنیاد آغاخان، بالاحصار کابل را بازسازی می‌کنند

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که براساس تفاهمنامه هند و بنیاد آغاخان، منطقه تاریخی بالاحصار کابل بازسازی می‌شود.افغانستانطبق اعلامیه ارگ، این تفاهمنامه عصر روز دوشنبه، ۳ سنبله با حضور رییس‌جمهور غنی میان وینی کمار؛ سفیر هند در کابل و شهیره‌زاده هرجی؛ نماینده دیپلماتیک بنیاد آغاخان به امضا رسیده‌است.

گفته شده که کشور هند هزینه بازسازی این بنای تاریخی را پرداخت خواهد کرد و بنیاد آغاخان نیز بازسازی آن را بر عهده گرفته‌است.

سفیر هند در کابل بالاحصار را یکی از بناهای تاریخی افغانستان خوانده و گفته‌است که کشورش در راستای بازسازی و احیای مجدد بناهای تاریخی علاقمند است و امیدوار است که این طرح با موفقیت تکمیل شود.

رییس جمهور غنی نیز در مراسم امضای این‌ تفاهمنامه گفته‌است که بناهای تاریخی، گذشته پرافتخار افغانستان را بازگو می‌کند و «احیای این بناها نه تنها ارتباط نسل کنونی را با گذشته نشان می‌دهد، بلکه تصویر عظمت این سرزمین را برای نسل‌های آینده انتقال خواهد داد».

قدمت منطقه تاریخی بالاحصار کابل به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد. این قلعه در سال‌های گذشته به یک پایگاه نظامی تبدیل شده‌بود و حفاظت لازم نیز از آن صورت نگرفته‌است.

به گفته باستان‌شناسان افغان، قدمت این قلعه به پیش از اسلام برمی‌گردد. قلعه‌ای که بر فراز تپه‌ای در دامنه کوه شیر دروازه در جنوب شرق شهر کابل ساخته شده‌است.

در کتاب‌های تاریخی افغانستان آمده‌است که شاهان کابل، در دوره‌های مختلف در بالاحصار اقامت‌گاه‌های مجللی داشتند، اما آنچه اکنون باقی مانده، تنها ویرانه‌ بناهایی است که از سنگ و خشت ساخته شده‌اند.

مطالب مرتبط