یونسکو علی‌رغم مخالفت افغانستان، هنر مینیاتوری را به نام ایران و سه کشور دیگر ثبت کرد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) علی‌رغم این که افغانستان ادعای مالکیت اصلی هنر مینیاتوری را مطرح کرده بود، این هنر را به نام کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و ازبیکستان در فهرست جهانی‌اش ثبت کرد.blank

کمیته جهانی میراث فرهنگی معنوی (ناملموس) یونسکو، روز چهارشنبه اعلام کرد که هنر مینیاتوری به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبیکستان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌است.

پرونده هنر مینیاتور به طور مشترک از سوی کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان در یونسکو مطرح شد که با رای موافق اکثریت اعضا در فهرست یونسکو ثبت شد.

پانزدهمین اجلاس کمیته جهانی میراث فرهنگی معنوی (ناملموس) یونسکو از ۱۴ تا ۱۹ دسامبر به صورت آنلاین در حال برگزاری است.

در همین حال، وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور در اعتراض به این تصمیم گفته‌است که ثبت هنر مینیاتوری در میراث جهانی در مغایرت صریح با مواد مندرج کنوانسیون حفاظت از میراث‌های فرهنگی ناملموس بوده و باعث ایجاد فضای عدم همکاری فرهنگی میان کشورهای مربوطه می‌گردد.

محمدطاهر زهیر؛ سرپرست وزیر اطلاعات و فرهنگ گفته‌است که منشأ و زاده‌گاه اصلی هنر مینیاتوری افغانستان است.

این وزارت هنگامی که ایران و ترکیه درخواست‌هایی برای ثبت این هنر به نام شان را به سازمان یونسکو مطرح کردند نیز اعلام کرده بود که مالک اصلی این هنر افغانستان است. این وزارت خواستار احترام‌گزاری ایران و ترکیه به حق مالکیت افغانستان شده بود.

مطالب مرتبط