تفاهمنامه مرمت دیوارهای بالاحصار کابل امضا شد

تفاهمنامه همکاری در رابطه به مرمت دیوارهای بالاحصار کابل و ایجاد پارک باستانشناسی در این ساحه میان وزارت اطلاعات و فرهنگ و بنیاد آغاخان امضا شد.blankوزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید، به اساس این تفاهم‌نامه، بخش فرهنگی بنیاد آغا خان دیوارها و ساختمان‌های بالاحصار کابل را ترمیم و استحکام کاری می‌کند و همچنین پارک باستانشناسی و تفریحی در آن ساحه ایجاد می‌کند.

محمد طاهر زهیر؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در مراسم امضای این تفاهمنامه، گفته است که بالاحصار کابل یکی از بناهای مهم تاریخی برای افغانستان است.

چندی پیش ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده بود که براساس تفاهمنامه، هند و بنیاد آغاخان منطقه تاریخی بالاحصار کابل را بازسازی می‌کنند.

منطقه تاریخی بالاحصار کابل قدمتش به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد. این قلعه در سال‌های گذشته به یک پایگاه نظامی تبدیل شده بود و حفاظت لازم نیز از آن صورت نگرفته است

به گفته باستان‌شناسان افغان قدمت این قلعه به پیش از اسلام برمی‌گردد. قلعه‌ای که بر فراز تپه‌ای در دامنه کوه شیر دروازه در جنوب شرق شهر کابل ساخته شده است.
در کتاب‌های تاریخ افغانستان آمده است که شاهان کابل، در دوره‌های مختلف در بالاحصار اقامت‌گاه‌های مجللی داشتند. اما حالا آنچه اکنون باقی مانده، تنها ویرانه‌ بناهای است که از سنگ و آجر ساخته شده بوده‌اند.

مطالب مرتبط