پیشنهاد افغانستان برای ثبت «اتن ملی» در یونسکو

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید، سه میراث فرهنگی غیر ملموس کشور از جمله اتن ملی به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) برای ثبت پیشنهاد شده‌است.blankمحمد طاهر زهیر؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز (سه شنبه، ۵ حوت) در یک نشست خبری گفت این وزارت تاکنون ۲۰ میراث فرهنگی غیر ملموس کشور را ثبت ملی کرده و اقدام برای ثبت این میراث‌ها به سازمان یونسکو نیز در جریان است.

او افزود از جمله این ۲۰ میراث فرهنگی غیر ملموس، دوسیه‌ها و اسناد سه میراث آن که شامل هنر مینیاتوری سبک بهزاد، رباب افغانی و اتن ملی است، تکمیل شده‌است و از طریق وزارت امور خارجه به خاطر ثبت در میراث‌های فرهنگی غیرملموس جهان، به سازمان یونسکو معرفی و سپرده می‌شود.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ خاطرنشان کرد که سازمان یونسکو هر سال از هر کشور تنها یک میراث فرهنگی غیرملموس را ثبت می‌کند.

وی افزود: «به دلیل این که افغانستان در ثبت میراث‌های فرهنگی غیرملموس خود خیلی تأخیر دارد، از سازمان یونسکو تقاضا داریم که از افغانستان به خاطر در معرض خطر قرارداشتن میراث‌های فرهنگی، هر سال حداقل سه میراث را بپذیرد و ثبت کند».

زهیر گفت که ۱۷ میراث فرهنگی غیرملموس کشور که ثبت ملی در وزارت اطلاعات و فرهنگ شده است و در سال‌های بعد اقدام به ثبت این میراث‌ها در سازمان یونسکو خواهد شد.

او از مردم خواست که اگر در رابطه به هر میراث فرهنگی غیرملموس که از آن تا کنون نام برده نشده باشد، معلومات داشته باشند، آن را با وزارت اطلاعات و فرهنگ شریک کنند.

این در حالی است که یونسکو علی‌رغم این که افغانستان ادعای مالکیت اصلی هنر مینیاتوری را مطرح کرده بود، این هنر را به نام کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و ازبیکستان در فهرست جهانی‌اش ثبت کرده بود.

مطالب مرتبط