«محل کشف گنجینه باختر در جوزجان در معرض فروپاشی است»

اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان می‌گوید که منطقه طلا تپه که گنجینه باختر در سال ۱۳۵۷ در آنجا کشف شد در خطر فروپاشی کامل قرار دارد.blankاحمد حسین احمدپور؛ رییس اطلاعات وفرهنگ ولایت جوزجان به بی‌بی‌سی گفته که برای حفاظت از این منطقه و دیگر محل‌های تاریخی آن ولایت نیرو در اختیار ندارد.

به گفته او غصب زمین‌های اطراف طلا تپه و حوادث طبیعی، محل کشف گنیجه باختر را تهدید می‌کند و این محل هنوز ثبت میراث‌های جهانی در یونسکو نیز نشده است.

گنجینه باختر که ۴۲ سال پیش در منطقه طلاتپه در شمال شهر شبرغان، مرکز جوزجان کشف شد.

این گنجینه از مهم‌ترین گنجینه‌های طلای جهان محسوب می‌شود.

گنجینه باختر شامل ۲۱۶۱۸ قطعه اثر باستانی از طلا، نقره و عاج فیل است و اشکالی چون زیورآلات، کمربند، تاج، مجسمه‌های حیوانات افسانوی چون اژدهای بالدار، تندیس‌های خدایان، شمشیر و خنجر را دارند.

این مجموعه آثار باستانی حدود ۱۳ سال قبل به بیرون از افغانستان منتقل و در موزیم‌‌های دستکم ۱۳ کشور به نمایش گذاشته شد. سرانجام حدود دو ماه پیش با کسب درآمد بیش از۳۰۰ میلیون افغانی ( حدود ۴ میلیون دالر) به افغانستان برگردانده شد.

این گنجینه در حال حاضر در بانک مرکزی نگهداری می‌شود.

چندی پیش رییس و شماری از اعضای مجلس نمایندگان در پیوند به گزارش‌هایی درباره انتقال غیر قانونی پول و طلا از طریق میدان هوایی کابل به خارج از کشور، نسبت به سرنوشت گنجینه طلایی باختر ابراز نگرانی کرده بودند.

میررحمان رحمانی؛ رییس مجلس نمایندگان گفته‌بود که نیاز است گنجینه طلایی باختر هرچه زودتر به یک کشور معتبر دیگر به عنوان امانت سپرده شود؛ زیرا به گفته او، بانک مرکزی فاقد اعتبار است و نمی‌تواند از این گنجینه محافظت کند.

حکومت به دنبال نگرانی نمایندگان، گنجینه باختر را در ارگ ریاست جمهوری به نمایش گذاشت.

مطالب مرتبط