برگزاری همایش بازخوانی اندیشه‌های امیر شیرعلی نوایی در هرات

همایش بین‌المللی بازخوانی اندیشه‌های امیر علی‌شیرنوایی شاعر دوره تیموریان امروز چهارشنبه، ۱۸حمل برای سه روز در هرات آغاز شد.blankاین همایش به مناسبت ۵۸۰ سالگی تولد امیر علی شیر نوایی با حضور کارشناسان و نوایی شناسان ده کشور منطقه از جمله، ترکیه، ازبیکستان و تاجیکستان گشایش یافت.

اشرف غنی؛ رئییس‌جمهوری در پیام ویدیویی نقش فرهنگ، چهره‌ها و مفاخر فرهنگی را در همکاری‌های تمدنی و منطقه‌ای مهم خواند و گفت که کشورهای منطقه در محور همکاری منطقه‌ای می‌توانند جایگاه و عظمت گذشته را احیا کنند.

رئیس‌جمهور تجلیل از امیر علی شیرنوایی را تجلیل از یک فصل مهم همکاری‌های منطقه‌ای خواند و گفت که نگاه افغانستان به جاده ابریشم نگاه اقتصادی و فرهنگی است.

عصمت‌الله ایرگاش‌اف؛ نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان برای افغانستان پیام میرضیایف؛ رئیس جمهوری ازبکستان را خواند که در آن از روابط و دوستی دو کشور در طی قرن‎ها و ضرورت ادامه و استحکام هر چه بیشتر آن ذکر شده بود.
رئیس جمهور ازبکستان گفته بود که در آینده نزدیک روابط تجارتی و اقتصادی میان ازبکستان و ولایت هرات توسعه می‌یابد که این می‌تواند منجر به افتتاح کنسولگری ازبکستان در این شهر ‌شود.

قرار است در این همایش طرح بازسازی باغ گوهرشاد که آرمگاه امیرعلی شیرنوایی و گوهرشاد بیگم در آن قرار دارند نیز با کمک مالی کشور ازبکستان آغاز شود.

به گفته برگزار کنندگان این همایش، حدود ۳۰۰ عنوان مقاله درباره امیرعلی‌شیر نوایی از یازده کشور به این همایش رسیده که در نهایت به صورت کتابی چاپ و توزیع خواهد شد.

امیر علی‌شیر نوایی در سال ۸۴۴ ه.ق. در هرات متولد شده است. او شاعر مشهور دوره تیموریان هرات است که شمار آثار نسبت داده به آن از ۳۰ تا ۹۰ اثر می رسد.

مطالب مرتبط