بلینکن: رفتار چین اخیرا خصمانه شده است

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا گفته که چین نظم جهانی را به چالش می‌کشد و رفتار این کشور به شکل فزاینده‌ای خصمانه شده است.blankبلینکن در گفت‌وگو با برنامه شصت دقیقه شبکه سی بی اس بار دیگر سیاست‌های چین را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که پکن در سالهای اخیر رفتارهایش به شکل واضحی خشونت آمیزتر شده است.

با وجود این بلینکن تاکید کرد که رویارویی نظامی با چین یا حرکت در این مسیر به نفع هیچ یک از این دو کشور نیست.

به گزارش یورونیوز، بلینکن همچنین در خصوص روابط اقتصادی با چین گفته است: « امریکا نگرانی‌های جدی در مورد اقدامات اقتصادی پکن از جمله سرقت مالکیت معنوی آمریکا دارد.»

اظهارات دیپلمات ارشد امریکایی پس از آن مطرح می شود که جو بایدن در نخستین سخنرانی خود در کنگره در روز چهارشنبه تاکید کرده بود که ایالات متحده به دنبال درگیری با پکن نیست.

رئیس جمهوری امریکا همچنین اظهار داشت که به همتای چینی خود گفته است که از رقابت با پکن برای کسب قدرت غالب جهان استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه امریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص چین گفته است: «چین تنها کشوری در جهان است که توانایی نظامی، اقتصادی، دیپلماتیک برای تضعیف یا به چالش کشیدن نظم مبتنی بر قونین حاکم بر نظم بین الملل را دارد. قوانینی که ما به دفاع از آنها متعهد و مصمم هستیم.»

 

او در ادامه افزوده: «واقعیت این است که ما در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که چین در داخل بیشتر از قبل سرکوب کرده است و در خارج نیز بیشتر از قبل به صورت پرخاشگرانه و تهاجمی رفتار کرده است.»

 

بلینکن در ماه مارچ هم در اظهاراتی مشابه و در گفتگو با شبکه سی ان ان گفته بود که روابط میان امریکا و چین به شکل فزاینده‌ای خصمانه شده است.

آقای بلینکن برای حضور در نشست وزرای خارجه گروه هفت در لندن به پایتخت بریتانیا سفر کرده است. این نخستین جلسه این گروه بعد از حدود دو سال و به دلیل شیوع ویروس کرونا است.

مطالب مرتبط