آرامگاه ابوریحان البیرونی در غزنی اعمار می‌شود

وزارت شهرسازی و اراضی می‌گوید که قرار است آرامگاه ابوریحان البیرونی؛ دانشمند، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس مشهور قرن چهارم و پنجم هجری در غزنی اعمار شود.blank این وزارت، امروز دوشنبه، ۱۷ جوزا در اعلامیه‌ای گفته‌است که طرح بازسازی آرامگاه ابوریحان البیرونی از سوی ریاست ‌جمهوری تائید شده و قرار است در ساحه‌ای به مساحت ۷۲۰۰ متر مربع در شهر غزنی اعمار شود.

اعلامیه افزوده‌است که پروژه احداث ساختمان آرامگاه البیرونی شامل محل فروش تکت، اتاق محافظین، تشناب‌های عصری، پارکینگ، پیاده‌روها و ساحه سبز می‌شود که قرار است به زودی کار ساختمانی آن آغاز شود.

بر اساس معلومات وزارت شهرسازی، طرح این مقبره ترکیبی از سبک معماری غزنویان و معماری اسلامی است و پلان آن یک ستاره هشت ضلعی است که از منار بهرام‌شاه الگوبرداری شده‌است.

همچنین تزئینات به کاررفته در این طرح از منار سلطان مسعود الهام گرفته شده و در قسمت بالایی این طرح سعی شده تا با ترکیب قوس ها و کمان ها نمایی از معماری مدرن اسلامی ایجاد شود و بر زیبایی طرح بیافزاید.

وزارت شهرسازی گفته که قرار است در این طرح کارکردهای ابوریحان بیرونی بازتاب داده شود. به گفته این وزارت، از آنجایی‌که ابوریحان بهترین ستاره‌شناس دوران خود بود در طراحی ساختار آٰرامگاه او سعی شده تا با ایجاد منظومه شمسی در سقف آرامگاه، فیلتر نور آفتاب و ایجاد سایه منظومه شمسی در مقبره به بهترین شکل ممکن این موضوع را برای بینندگان نشان دهد.

ابوریحان البیرونی در سال ۳۵۲ هجری خورشیدی در منطقه‌ای به نام بیرون در نزدیکی کاث خوارزم (شهر کارا ـ کلپاکسکایا کنونی واقع در ا زبکستان) به دنیا آمده و در ۴۲۷ در غزنی وفات کرده‌است.

مطالب مرتبط