نشست عالمان دینی در مکه؛ «بهانه‌ای برای جهاد در افغانستان باقی نمانده‌‌است»

نشست عالمان دینی افغانستان و پاکستان در مورد صلح افغانستان با میزبانی عربستان سعودی در شهر مکه برگزار شد. اشتراک کنندگان این نشست تاکید کردند که اکنون «هیچ بهانه‌ای برای جهاد در افغانستان باقی نمانده است».blankهیات عالمان دینی افغانستان به رهبری مولوی محمد قاسم حلیمی؛ وزیر ارشاد، حج و اوقاف و هیات عالمان پاکستانی به‌رهبری نورالحق قادری؛ وزیر شئون اسلامی و رییس امور ادیان پاکستان اشتراک کرده بودند.

وزارت ارشاد، حج و اوقاف گفته است که هدف برگزاری این نشست، بسیج عالمان دین به ویژه علمای افغانستان و پاکستان برای نا مشروع دانستن جنگ در افغانستان و تلاش برای صلح است.

در اعلامیه این وزارت آمده است که سخنرانان با استقبال از برگزاری این کنفرانس و نقش مثبت عالمان دین در تأمین صلح در افغانستان، تأکید کردند که اکنون هیچ بهانه‌ای برای جهاد در افغانستان باقی نمانده و نیاز است که به جنگ پایان داده شود، آتش‌بس برقرار گردد و صلح عادلانه به میان آید.

محمد قاسم حلیمی، در سخنرانی خود گفت: «به انفجار و انتحار که از کودکان و عالمان و دیگران در کشور ما قربانی می‌گیرند پایان دهیم».

او طالبان را «برادر» خطاب کرد و افزود: «ما مانند آنان نیستم و آنان را کافر خطاب نمی‌کنیم. ما هم کلمه مبارک را می‌گویم و آنان هم. مسلمانان در افغانستان در مسجدها کشته می‌شوند. کودکان هنگام تولد کشته می‌شوند. بر دانشگاه‌ها و شفاخانه‌های ما حمله می‌شود. من از نزدیک خانه خدا بر آنان صدا می‌کنم که به این کشتار پایان دهند.»

عالمان دینی پاکستان در این نشست گفتند که امنیت در افغانستان به معنای ثبات در پاکستان و منطقه است و آنان برای پایان جنگ در افغانستان همکاری خواهند کرد.

افتخار حسین نقوی؛ عالم دین پاکستانی اظهار داشت: «صلح در افغانستان و برای کل جامعه مهم است. پاکستان خواهان صلح در افغانستان است. برای استقرار سیاسی در افغانستان یک فرصت مهم به‌میان آمده‌است.»

بلال اکبر؛ سفیر پاکستان در عربستان سعودی گفت: «پاکستان به عنوان یکی از همسایه‌های نزدیک افغانستان به گونه‌ جدی کار می‌کند تا در این کشور صلح ایجاد شود».

او افزود که افغانستان و پاکستان نه‌تنها از نگاه جغرافیایی بلکه از نگاه تاریخی و فرهنگی برادر هم‌اند. و صلح در افغانستان به معنای صلح در پاکستان است.

او می‌گوید که جنگ افغانستان راه‌حل نظانی ندارد باید از طریق مذاکرات سیاسی حل شود.

به تازگی سازمان همکاری‌ اسلامی (OIC) هم گفته‌است که با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان طالبان بهانه‌ای برای ادامه جنگ ندارند. این سازمان ادامه جنگ از سوی طالبان را خلاف موازین اسلامی عنوان کرده و گفته‌است که تداوم جنگ در چنین شرایطی، مسلمان‌کشی است.

مطالب مرتبط