هشدار وزارت فرهنگ درباره تهدید آثار باستانی در مناطق زیر سلطه طالبان

محمد قاسم وفایی‌زاده؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که آثار تاریخی در مناطقی که به تازگی تحت تصرف طالبان قرار گرفته در معرض خطر و تهدید جدی است و اعضای این گروه در برخی مناطق دست به کندن‌کاری غیر قانونی آثار باستانی زده‌اند.blankسرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، امروز یک‌شنبه، ۲۷ سرطان در یک نشست خبری گفت که پس از تصرف دشت قلعه تخار توسط طالبان، کندن‌کاری‌های غیرقانونی و غیرحرفه‌ای در آی‌خانم آغاز شده‌است.

آقای وفایی‌زاده افزود: «در ولایت سمنگان به تعداد ۳۲ آبده تاریخی تحت حاکمیت مخالفین مسلح قرار گرفته که ما نگرانی جدی داریم در این زمینه، در ولایت بلخ ۳۱ آبده تاریخی در ساحه ناامن قرار گرفته و بر اثر انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده در ولسوالی بلخ ساختمان مسجد خواجه ابونصر پارسا قسماً صدمه دیده‌است.»

به گفته او، کار بازسازی مقبره‌ زرغونه انا در قندهار و ۵ اثر تاریخی در هلمند پس از تصرف این مناطق از سوی طالبان و افزایش ناامنی متوقف شده‌است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از طالبان خواست تا در ساحات تحت کنترل خود از تخریب و سرقت آثار و آبدات تاریخی جلوگیری کنند. او تاکید کرد که طالبان نباید اجازه استفاده‌جویی و کندن‌کاری غیر قانونی را به افراد سودجو بدهند.

محدودیت بر رسانه‌ها
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنین گفت که با افزایش جنگ و سقوط ولسوالی‌ها به دست طالبان در شماری از ولایات، این گروه بر رسانه‌ها محدودیت‌ وضع کرده است.

به گفته وفایی‌زاده،‌ به دنبال افزایش ناامنی و فشار طالبان، ۵۱ خبرنگار از ولایت‌ها به کابل متواری شده و در محلی مصون اسکان گزیده و ۷۱ خبرنگار دیگر زیر چتر برنامه مصونیت خبرنگاران از کشور خارج شده‌اند.

وفایی‌زاده تصریح کرد که طالبان در مناطق تازه تصرف‌شده همان سیاست قبلی این گروه را در وضع محدودیت بر رسانه‌ها و آزادی بیان اعمال کرده‌اند.

به گفته او، رادیوهای میهن در شیندند هرات، پیمان در بغلان، سیمای صلح در سمنگان، نوبهار در بلخ و جیحون در قندوز تحت فشار طالبان، تبلیغات آن گروه را نشر می‌کنند.

او در ادامه گفت که گروه طالبان شمار زیادی از کارمندان رسانه‌ای را در مناطق تحت کنترل خود خانه‌نشین کرده‌اند.

او همچنین گفت که شماری از رسانه‌ها در ولایات به دلیل آسیب‌دیدن در جنگ نشرات‌شان متوقف شده‌است.

همچنین وفایی‌زاده گفت که طالبان کارمندان زن این رسانه‌ها را خانه‌نشین کرده‌اند.

بر اساس معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ، شماری دیگر از رسانه‌ها به دلیل جنگ آسیب دیده و نشرات‌شان متوقف شده؛ اما گروه طالبان اعمال محدودیت بر رسانه‌ها را در مناطق تحت کنترل‌شان رد کرده‌اند.

این گروه گفته‌است که رسانه‌ها با در نظرداشت ارزش‌های اسلامی، منافع ملی و بی‌طرفی می‌توانند نشرات داشته باشند.

مطالب مرتبط