سخنگوی نیروهای مسلح: ۱۵۲۸ عضو طالبان در ۱۵۴ عملیات کشته شدند

سخنگوی نیروهای مسلح اعلام کرد که در ۱۵۴ عملیات نیروهای دولتی، یک هزار و ۵۲۸ جنگجوی طالبان کشته و ۸۰۱ نفر دیگر آنان زخمی شده‌اند.blankبه گفته اجمل عمر شینواری، این عملیات طی روزهای اخیر در سراسر کشور انجام شده است.

او امروز (دوشنبه، ۴ اسد) در یک نشست خبری گفت که در عملیات نیروهای دولتی ۱۶ عضو طالبان نیز بازداشت شده‌اند.

شینواری بیان کرد که نیروهای دولتی طی روزهای اخیر، ساحاتی را از طالبان پس گرفته‌اند. او جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

جنایت جنگی طالبان در قندهار و غزنی
سخنگوی نیروهای مسلح می‌گوید، طالبان در برخی مناطق از جمله در اسپین‌ بولدک قندهار و مالستان غزنی مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

او افزود که این گروه در اسپین‌ بولدک، ۴۰۰ نفر را کوچ اجباری داده و همچنین ۱۰۰ غیرنظامی را تیرباران کرده‌اند.

شینواری گفت که طالبان در مالستان غزنی نیز غیرنظامیان را کشته و یا هم آواره کرده‌اند.

شورای مردمی مالستان هم دیروز در یک نشست خبری گفت که طالبان در این ولسوالی بیش از ۴۰ نفر را تیرباران کرده‌اند. این شورا خواستار توقف کشتار غیرنظامیان شد.

همچنین دادستانی کل می‌گوید، بر مبنای گزارش‌های نشرشده از سوی رسانه‌های داخلی و نهادهای بین‌المللی، ده‌ها تن از شهروندان کشور از سوی عناصر «مخربِ ضد بشری»، در ولسوالی اسپین‌بولدک ولایت قندهار قتل‌ عام شده‌اند.

این نهاد گفته است که در پرتو معاهدات بین‌المللی، این «رویداد ناگوار مصداق بارزی از جرایم بین‌المللی است و در کُد جزای افغانستان نیز به صراحت تحت جرایم نسل‌کشی و جنایت‌ جنگی، جرم‌انگاری شده‌است‌».

دادستانی کل در اعلامیه‌ای گفته است که دولت افغانستان مکلفیت دارد تا از جان، مال و حیثیت شهروندان خود دفاع و تمام جرایم ملی و بین‌المللی را که در خاک این سرزمین اتفاق می‌افتد به‌ گونه جدی بررسی کند‌.

این نهاد گفته است که به ارگان‌های امنیتی-کشفی دستور داده تا در هماهنگی با ریاست دادستانی مبارزه با جرایم بین‌المللی، ادعای کشتار غیرنظامیان در اسپین‌ بولدک را در پرتو قوانین همه‌جانبه بررسی کند و یافته‌های خویش را غرض تحقیق و تعقیب عدلی و مجازات مرتکبین آن شریک سازند.

بر بنیاد ادعای منابع محلی، طالبان در اسپین بولدک، اعضای قبیله اچکزی را به منظور انتقام گیری از جنرال رازق؛ فرمانده پیشین پولیس قندهار تیرباران کرده‌اند. طالبان این ادعا را رد می‌کنند.

مطالب مرتبط