عرضه «محموله زرین» افغانستان در بازار زیرزمینی ایران

یک سایت خبری موسوم به «صدای میراث» ادعا کرده‌است که حدود دوماه پیش یک محموله ۱۲ کیلوگرمی از آثار زرین افغانستان، شبیه آثار طلا‌تپه که «گنجینه باختر» از آن ساخته شده‌، وارد ایران شده‌است.blankاین سایت خبری ایرانی، روز چهارشنبه، ۲۴ سنبله در گزارشی گفته‌است که این محموله ۱۲ کیلوگرامی شامل دو عدد دست‌بند زرین مزین به نقوش حیوانی با سر اژدها و فیروزه‌کاری‌شده، یک عدد گردن‌بند زرین با نقش و سوژه اژدها و فیروزه‌کاری‌شده، یک عدد کمربند با نقش اژدها و هشت عدد گوشواره زرین مزین به سنگ‌های فیروزه و دکمه‌های زرین و آویزهای زرین البسه است، شهر مازندران ایران دیده شده‌است.

سایت «صدای میراث» گفته‌است که دو کیلو و ۱۷۰ گرام‌ از آثار زرین در بازار زیرزمینی عتیقه‌فروشی به مبلغ پنج میلیارد تومان از سوی یکی از خریداران معروف آثار تاریخی در ایران خریداری شده‌است.

این سایت ادعا کرده که در این معامله ۶۰۰ میلیون تومان به فرد واسطه رسیده‌است.

به گفته سایت یادشده، قاچاقچیان اشیای تاریخی در ایران در تلاش بودند تا این محموله باستانی را برای فروش به مجموعه‌داران لندن ببرند؛ اما آن‌ها نپذیرفته‌اند.

این سایت افزوده‌است که اکنون قاچاقچیان تلاش دارند که بخشی از این محموله باستانی را به خریداران چینی بفروشند.

به گفته صدای میراث، این محموله از مسیر مرزهای خراسان و شهر مشهد به ساری رسیده‌است.

این سایت در ادامه گفته‌است از اینکه امکان فروش این آثار در بازار منوچهری تهران امکان نداشت، قاچاقچیان این محموله را به مازندران و شهر ساری منتقل کرده‌اند.

این در حالی است که قاسم وفایی‌زاده؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت اشرف‌غنی چند ماه پیش از حفاری غیرقانونی در طلاتپه خبر داده‌بود.

مطالب مرتبط