روسیه: منتظر تحقق وعده‌های طالبان هستیم

معاون وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که مقامات این کشور منتظر تحقق وعده‌های طالبان درباره حفظ صلح و ثبات در افغانستان هستند و روابط آینده میان کابل و مسکو نیز بستگی به عملی‌شدن این وعده‌ها دارد.blank

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، ندری رودینکو؛ معاون وزیر امور خارجه این کشور این سخنان را امروز دوشنبه، ۲۹ سنبله در مراسم افتتاحیه کنفرانس «روسیه و ازبکستان در مقابل چالش‌های توسعه و امنیت در مرحله تاریخی جدید از تعامل دوجانبه» بیان کرده‌است.

وی افزود که مقامات مسکو انتظار دارند تا طالبان به وعده خود در خصوص ثبات و حفظ صلح در افغانستان عمل کنند؛ هرچند مسلماً مشکلاتی در این رابطه وجود دارد.

آقای رودینکو گفت: «ما از گروه طالبان انتظار داریم که تمامی وعده‌هایی که پیش از این در بیانیه‌های آن‌ها اعلام شده را عملی کند. هرچند ما می‌دانیم که مشکلاتی وجود دارد؛ ولی امیدواریم که با تلاش‌های مشترک، اوضاع در افغانستان با ثبات شده و امنیت برقرار شود.»

این دیپلمات بلندپایه روس تصریح کرد که وخامت اوضاع در افغانستان باعث افزایش تهدیدات تروریستی و افراط‌گرایی هم برای روسیه و هم برای جمهوری‌های منطقه آسیای مرکزی شده‌است.

او اضافه کرد که تثبیت اوضاع در افغانستان این امکان را به وجود خواهد آورد تا روسیه در خصوص روابط آینده خود با کابل زودتر تصمیم‌گیری کند.

تاکنون بیشتر از یک‌ماه از گرفتن قدرت توسط طالبان در افغانستان می‌گذرد و دو هفته پیش این گروه کابینه دولت موقت خود را اعلام کرد؛ اما هیچ کشوری تا حالا این دولت را به رسمیت نشناخته‌است؛ هرچند برخی کشورها بر حفظ روابط با طالبان برای ارسال کمک‌های بشری به افغانستان تاکید کرده‌اند.

گفته می‌شود روسیه با طالبان ارتباط دارد؛ اما در عین حال، نگران قدرت‌گیری داعش و گسترش ناامنی به جمهوری‌های آسیای مرکزی است که مناطق نفوذ سنتی مسکو محسوب می‌شود.

امروز یک دانشگاه فدرال در روسیه آماج حمله‌ای مسلحانه قرار گرفت که در آن چندین نفر کشته و زخمی‌ شده‌اند. هنوز عامل این حمله، شناسایی نشده؛ اما روسیه پیش از این، آماج حملات افراط‌گرایان وابسته به نیروهای جدایی‌طلب مسلمان بوده‌است.

روسیه همچنین در سوریه با داعش و دیگر گروه‌های افراطی جنگیده و به همین دلیل، نگران حملات انتقام‌جویانه این گروه‌ها یا هواداران آن‌ها در داخل مرزهای خود و منافع خویش در سراسر جهان می‌باشد.

از جانب دیگر، روس‌ها ادعا می‌کنند که داعش و دیگر نیروهای افراطی همسو با آن گروه، از سوی قدرت‌های غربی به منظور ضربه‌زدن به مسکو و گسترش دامنه ناامنی به کشورهای هم‌پیمان روسیه، حمایت می‌شوند.

مطالب مرتبط