طالبان: بازداشت‌ها بر اساس اصول شریعت اسلام انجام می‌شود

سخنگوی طالبان ادعا می‌کند که اقدامات این گروه در مورد بازداشت حامیان آموزش دختران در کشور قانونی و بر اساس اصول شریعت اسلامی است و هیچ کس به طور خودسرانه بازداشت نشده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پاسخ به درخواست یوناما برای توقف «بازداشت‌های خودسرانه»، می‌گوید هیچکسی به طور خودسرانه بازداشت نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد گفته اقدامات این گروه «قانونی» است و بر اساس «اصول شریعت اسلامی» انجام می‌شود.

پیش از این دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از طالبان خواسته بود که از «بازداشت خودسرانه» حامیان آموزش دختران دست بردارد.

یوناما روز چهارشنبه (١٣ جدی) در یادداشتی در حساب کاربری خود در ایکس تاکید کرد که در جریان بازداشت باید حقوق خانواده‌ها، وکلا، و اصول دادرسی عادلانه رعایت شود.

طالبان در دو و نیم سال گذشته شمار زیادی از خبرنگاران، فعالان مدنی و حامیان آموزش دختران را بازداشت کرده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان مشخصا از احمدفهیم عظیمی و صدیق‌الله افغان، فعالان آموزش و منیژه صدیقی، فعال حقوق زنان نام برده و از وضعیت آن‌ها ابراز نگرانی کرده است.

در پاسخ به این درخواست ذبیح‌الله مجاهد گفته: «مطمئن باشید هیچپکس خودسرانه گرفتار نمی‌شود و بدون معلومات دقیق و همه‌جانبه هم گرفتار نشده است».

سخنگوی طالبان در عین حال گفته: «اگر کسی بازداشت شده بر اساس مجرای قانونی بوده، ارگان‌های عدلی این کار را کرده و آن‌ها این صلاحیت را دارند».

این اظهارات در حالی انجام شده است که نهادهای حقوق بشری پیش از این از فروپاشی دستگاه عدلی و قضایی افغانستان و خلأ قانونی در کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

مطالب مرتبط