عفو بین‌الملل خواستار توقف بازداشت زنان از سوی طالبان شد

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به بازداشت شماری از دختران در غرب کابل، به‌ اتهام «بدحجابی» توسط طالبان، خواستار توقف سرکوب زنان شده و گفته است که افراد بازداشت‌شده باید آزاد شوند.

سازمان عفو بین‌الملل، جمعه‌شب، ۱۵ جدی، در واکنش به بازداشت گسترده دختران از سوی طالبان اعلام کرد که سرکوب و بازداشت‌های خودسرانه توسط طالبان نقض بیشتر آزادی حرکت و بیان زنان در افغانستان است.

این در حالی است که طالبان اخیرا ده‌ها دختر جوان را از منطقه‌ دشت برچی در غرب کابل «به بهانه‌ عدم رعایت حجاب» بازداشت کرده‌اند.

در همین حال، در یک پیام صوتی‌ که به رسانه‌ها رسیده است، یک عضو طالبان می‌گوید که امر به معروف و نهی از منکر این گروه امر کرده است که «هرکس که حجاب نداشت را مستقیم در موتر بیاندازید و در حوزه دو سه روز بندی‌ باشد».

ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه‌ حقوق‌ بشر سازمان ملل در امور افغانستان نیز در واکنش به بازداشت دختران به‌دلیل «بدحجابی» گفته است که این کار بیانگر محدودیت‌های بیشتر طالبان بر آزادی زنان و تضعیف حقوق آنان است.

او همچنین گفته است که باید همه‌ زنان بازداشت‌شده رها شوند.

طالبان در بیش از دو سال گذشته محدودیت‌های گسترده‌ای را بر حضور زنان در جامعه وضع و رعایت پوشش مورد نظر خود را «اجباری» اعلام کرده‌اند. از نظر این گروه صورت زنان نباید دیده شود.

در همین حال، احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» نیز روز جمعه، در واکنش به بازداشت شماری از زنان به اتهام «بدحجابی» توسط طالبان گفت که «اختطاف، شکنجه، آزار و بی‌حرمتی در ساحت زنان افغانستان، شنیع‌ترین نوع جنایت علیه بشریت است».

مسعود افزود که آنچه امروز زیر نام شریعت علیه زنان افغانستان به اجرا گذاشته می‌شود «نه با اصول و ارزش‌های دین اسلام قابل جمع است و نه با هیچ ‌دین و آیین الهی و بشری».

او محروم‌ساختن زنان افغانستان از اساسی‌ترین حقوق انسانی‌شان را دشمنی با نیمی از پیکر جامعه و دشمنی حساب‌شده با توسعه بشری و پیشرفت یک ملت خوانده است.

مسعود افزوده: «افغانستان تحولات تلخ و دشوار زیادی را پشت‌سر گذاشته است؛ اما هیچ‌گاه زنان کشور ما با چنین سطح از حرمت‌شکنی و جنایت مواجهه نبوده‌اند.»

رهبر «جبهه مقاومت ملی» همچنین گفته است که اختطاف، شکنجه، آزار و بی‌حرمتی در ساحت زنان افغانستان، شنیع‌ترین نوع جنایت علیه بشریت است و مسئولیت‌های تاریخی سنگینی را برای همیشه متوجه طالبان می‌کند.

او گفته: «ما باور داریم که طالبان نه امروز افغانستان است و نه فردای معطوف به آزادی، عدالت، ثبات و آبادانی کشور ما. برای همین اعلام می‌دارم که این گروه با توسل به اختطاف و بی‌حرمتی به ساحت زنان، سند نابودی زودهنگام خویش را امضا می‌کنند و انگیزه مقاومت را در نیروهای شجاع و مبارزان عزت و آزادی افغانستان، بیش از پیش تقویت می‌کنند.»

مسعود آنچه «دشمنی شنیع» طالبان علیه زنان خوانده را تقبیح کرده و گفته است که چشم‌پوشی بر «جنایات و حرمت شکنی‌های» این گروه، قابل دفاع و توجیه نیست.

مطالب مرتبط