افزایش ۳۵ درصدی تجارت ترکیه و اسراییل با وجود جنگ لفظی اردوغان

همزمان با انتقادات تند رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه از رژیم اسراییل، منابع از افزایش ۳۵ درصدی صادرات ترکیه به اسراییل خبر داده‌اند؛ چیزی‌ که خشم و انتقاد مخالفان را برانگیخته و آن‌ها اردوغان را به دورویی و ریاکاری متهم می‌کنند.

همزمان با انتقادات تند رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه از رژیم اسراییل، تجارت ترکیه با اسراییل ۳۵ درصد افزایش یافته است که این افزایش صادرات ترکیه به اسراییل در ماه دسامبر ۲۰۲۳ با انتقاد رسانه‌های مخالف دولت مواجه شده است.

انتقادها از روابط تجاری ترکیه با اسراییل در رسانه‌های حامی مخالفان ادامه پیدا کرده است و موضوع صحبت هم افزایش ۳۵ درصدی حجم صادرات ترکیه به اسراییل در ماه دسامبر پارسال است.

انتقادها بابت ادامه روابط تجاری، با وجود محکومیت شدید عملیات نظامی رژیم اسراییل در غزه از سوی دولت رجب طیب اردوغان هم از طرف مخالفان دولت به گوش می‌رسد، و هم از طرف برخی از چهره‌های محافظه‌کار اسلام‌گرا.

تیتر اصلی کرار، روزنامه محافظه‌کار مخالف دولت، در روز ۴ جنوری، حاکی از «افزایش صادرات به اسراییل، نه کاهش» بود.

ابراهیم قهوه‌چی؛ اقتصاددان، در این گزارش نوشت که صادرات ترکیه به اسراییل در ماه دسامبر ۳۴.۸ درصد بیشتر از ماه پیش از آن بود و به ۴۳۰.۶ میلیون دالر رسید.

او با ارجاع به داده‌های وزارت بازرگانی ترکیه گفت: «صادرات ما به اسراییل رشدی نجومی در ماه دسامبر داشت.»

او همچنین از عمر بولات؛ وزیر بازرگانی، به خاطر ادعایش در ۷ نوامبر پارسال مبنی بر این که تجارت ترکیه با اسراییل از روز ۷ اکتبر با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش همراه بوده است انتقاد کرد.

آقای بولات هنگامی این ادعا را مطرح کرد که بسیاری خواستار قطع روابط تجاری ترکیه با اسرائیل بودند.

روزنامه سوزجو، حامی مخالفان سکولار نیز امروز در تیتر اصلی خود گفته که «آن‌ها در خیابان‌ها اسراییل را محکوم می‌کنند؛ اما همزمان حجم تجارت با اسرائیل را بالا می‌برند.»

به نظر می‌رسد که این تیتر به تظاهراتی اشاره داشت که با پشتیبانی مقامات دولتی و رسانه‌ها و شخصیت‌های حامی دولت در حمایت از فلسطینی‌ها برگزار شد.

تظاهرات روز اول جنوری در مرکز استانبول حدود ۲۵۰٫۰۰۰ شرکت‌کننده داشت.

مقامات ترکیه به سختی از عملیات نظامی اسراییل در غزه انتقاد کرده‌اند، و رجب طیب اردوغان؛ رییس‌ جمهوری ترکیه هم رژیم اسراییل را به «ارتکاب نسل‌کشی» متهم کرده است.

روزنامه چپ‌گرای اورنسل که مخالف دولت است نیز از انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل و اتحادیه صادرکنندگان فولاد به خاطر حمایت از تظاهرات ۱ جنوری با وجود «ادامه تولید برای اسرائیل» انتقاد کرد.

ملیح گونر؛ رییس شاخه جوانان حزب اسلام‌گرای رفاه نو نیز روز ۵ جنوری در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) گفت که «قهرمان‌بازی برای فلسطین، تجارت برای اسرائیل… سوختی که در بمباران‌هایی که بچه‌های غزه را می‌کشد استفاده می‌شود از بندرهای ما خارج می‌شود.»

این در حالی است که وزارت بازرگانی ترکیه روز گذشته با صدور بیانیه‌ای گزارش‌های مربوط به افزایش تجارت با اسرائیل را رد کرد و مدعی شد که بخش بزرگی از صادرات به اراضی اشغالی فلسطینی باید از اسرائیل عبور کنند.

در این بیانیه آمده بود که «تمامی کالاهای ارسالی به مناطق فلسطینی باید از گمرک و بندرهای اسرائیل و تحت نام اسرائیل عبور کنند.»

در ادامه نیز گفته شد که حجم تجارت با اسرائیل از ۷ اکتبر تا ۳۱ دسامبر در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ کاهشی ۳۹ درصدی داشته است، و واردات از اسرائیل نیز در این مدت ۵۸ درصد کمتر شده است.

با این که وزارتخانه اعدادی را در رابطه با کل این دوره منتشر کرد، در بیانیه حرفی درباره افزایش آمار ماه دسامبر زده نشد.

داده‌های وزارت بازرگانی و اداره آمار ترکیه نیز هیچ آمار مشخصی در ارتباط با مدت زمان ۷ اکتبر تا ۳۱ دسامبر ارائه نمی‌دهند.

در همین حال، اداره آمار، اراضی فلسطینی را مقصدی جدا برای صادرات دسته‌بندی می‌کند.

مطالب مرتبط