منابع استخباراتی در امریکا: داعش شاخه خراسان مسئول انفجارهای کرمان است

خبرگزاری رویترز  سه روز پس از حملات خونین شهر کرمان ایران به نقل از دو منبع آگاه نوشته که استخبارات ایالات متحده امریکا تأیید کرده است که این حملات توسط شاخه ولایت خراسان گروه داعش انجام شده است.

این خبرگزاری روز شنبه به نقل از یکی از این منابع نوشته است که «این معلومات واضح و غیرقابل انکار است».

این دو منبع گفته‌اند که با «شنود و ردگیری» دریافته‌اند که عوامل شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان در پس انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه در کرمان بوده‌اند.

 در گزارش خبرگزاری رویترز آمده است که این منابع به شرط عدم افشای هویت خود گفته اند که سازمان‌های استخباراتی امریکا این اطلاعات را بر اساس “رهگیری‌های مخابراتی” دریافت کرده اند.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان در گفتگو با رسانه ها این گزارش را رد کرده و گفته است که داعش در افغانستان چنان «ظرفیت و مرکزیت» ندارد که برای حمله به ایران برنامه‌ریزی کند. او تاکید کرده که حکومت طالبان، داعش را در کشور «کاملا سرکوب» کرده است.

در همین حال یک حساب منسوب به استخبارات طالبان که مشخصا خبرهای سرکوب هسته‌های شاخه خراسان داعش توسط طالبان را منتشر ‌می‌کند، گزارش داد که دو مهاجم انتحاری انفجارهای کرمان، شهروندان تاجیکستان بوده‌اند.

حساب «المرصاد» در شبکه ایکس (توییتر سابق) می‌گوید شمار «قابل توجهی» از افراد شبکه داعش، تاجیکستانی هستند.

وزارت اطلاعات ایران نیز تایید کرد که دست کم یکی از آنها شهروند تاجیکستان بوده است.

گروه داعش یک روز پس از رویداد حمله تروریستی کرمان، با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت دو انفجار را برعهده گرفته و آن را «ادامه کارزار» خود «علیه شیعیان» اعلام کرد.

این گروه در بیانیه خود به این که این عملیات را داعش افغانستان انجام داده اشاره‌ای نکرده است.

مطالب مرتبط