طالبان قانون جدید رسانه‌های همگانی را برای تایید به قندهار فرستادند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه، قانون رسانه‌های همگانی را تغییر داده و برای تایید رهبری این گروه به قندهار فرستاده است.

آقای مجاهد گفت قانون رسانه‌های همگانی را ابتدا هیئتی در وزارت اطلاعات و فرهنگ، در مرحله دوم هیئتی به سرپرستی وزیر امر به معروف و بعد کمیسیونی در وزارت عدلیه طالبان بازنگری کرده و تغییراتی را در آن ایجاد کرده اند.

سخنگوی طالبان افزود که برخی ماده‌های قانون رسانه‌های همگانی تغییر یافته که به گفته او «در مغایرت با قوانین اسلامی» بوده‌است.

او در گفتگو با رادیو تلویزیون ملی تحت کنترول این گروه توضیح داد که کدام موارد در قانون رسانه‌های همگانه تغییریافته‌اند.

قانون رسانه‌های همگانی افغانستان در سال ۱۳۸۸ به تصویب پارلمان رسید که در آن آزادی فعالیت‌های رسانه‌ای را در برابر با قانون اساسی مشخص می‌کرد.

اما در سال ۱۳۹۹ این قانون را کمیسیونی به سرپرستی وزارت اطلاعات و فرهنگ بازنگری کرد که انتقادهای زیادی در میان روزنامه‌نگاران برانگیخت.

نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران و روزنامه‌نگاران تغییر قانون رسانه‌های همگانی را وضع محدودیت برای آزادی بیان خواندند.

طالبان در روزهای نخست به قدرت رسیدن خود اعلام کرد که قانون رسانه‌های همگانی همچنان اعتبار دارد، مشروط به اینکه در آن مواردی وجود نداشته باشد که مغایر قوانین شرعی و اسلامی باشد.

گفتنی است که به تازگی سازمان گزارشگران بدون مرز افغانستان را یکی از «خطرناک‌ترین کشورها» برای روزنامه‌نگاران دانسته است.

این سازمان در گزارش جدیدی نوشت طالبان در سال ٢٠٢٣ میلادی ٢١ خبرنگار را بازداشت کرده و در حال حاضر سه خبرنگار در زندان این گروه به سر می‌برند.

در گزارش آمده که طالبان بیشتر خبرنگاران زندانی را به «جاسوسی» متهم کرده است.

خبرنگاران بدون مرز گفته روزنامه‌نگاری مستقل در افغانستان، ویتنام و روسیه با شکست روبه‌رو شده است و پس از تسلط دوباره طالبان در افغانستان خبرنگاران مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

مطالب مرتبط