رئیس الوزرای طالبان: پاکستان از برخورد «ظالمانه»با مهاجران افغان دست بردارد

ملامحمدحسن آخوند، رئیس‌الوزرای طالبان در دیدارش با مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان گفته است که مقام‌های اسلام‌آباد باید از برخورد «ظالمانه» در برابر مهاجران افغان دست بردارند.

در ادامه دیدارهای فضل‌الرحمان، رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام پاکستان»، با مقام‌های طالبان در کابل،‌ او امروز (دوشنبه) با محمد حسن آخوند، رئیس الوزرای طالبان، در ارگ دیدار کرده است.

در اعلامیه سخنگوی حکومت طالبان آمده است که رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان و هیأت همراهش با محمد حسن آخوند و شماری از اعضای کابینه طالبان درباره «موضوعات مختلف» صحبت کرده‌اند.

 اعلامیه افزود: ملاحسن آخوند گفته است که امیدوار است این سفر باعث «تقویت اخوت و روابط مثبت میان مردمان همسایه و با هم برادر» دو کشور شود.

در این اعلامیه همچنین به نقل از فضل‌الرحمان آمده است که: «هدف از سفر ما به افغانستان این است که میان دو کشور سوءتفاهمات را از میان برداریم و راه‌های همکاری را در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجارتی و پیشرفت همدیگر جستجو نماییم».

روابط پاکستان و حکومت طالبان اخیراً پرتنش شده است. حکومت پاکستان طالبان را متهم به پناه دادن اعضای گروه طالبان پاکستانی می‌کنند که عامل حملات علیه حکومت پاکستان است.

بر اساس اعلامیه، رئیس الوزرای طالبان تاکید کرده است که «شریعت که قانون الهی است برای ما این اجازه را نمی‌دهد که برای کسی ضرر برسانیم. بناً امارت اسلامی افغانستان به شمول پاکستان به هیچ کشور همسایه اراده ضرر رساندن و ایجاد مشکلات ندارد و نه به کسی اجازه می‌دهد که از خاک ما دیگران را تهدید نماید».

رئیس الوزرای طالبان همچنین خواستار توقف «رفتار ظالمانه مسئولان پاکستان نسبت به مهاجران افغان» شده و گفته است که چنین رویکردی «مخالفت‌ها و بدبینی‌ها را افزایش می‌دهد».

 در صفحه ارگ طالبان به نقل از فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان نیز نوشته شده است: «حزب جمعیت علمای اسلام صدای خود را در اعتراض به برخورد مسئولین پاکستان در قبال مهاجران افغان بلند کرده است، این‌گونه برخورد را نادرست و باعث مشکلات میان دو کشور می‌دانیم».

همچنین امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، نیز در دیدار با رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان تاکید کرده است که تجارت بین کشور نباید قربانی مسایل سیاسی شود.

رسانه‌های پاکستانی پیشتر گزارش داده‌اند که قرار است فضل‌الرحمان با هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در قندهار نیز دیدار کند.

حدود یک ماه پیش حکومت طالبان این روحانی پرنفوذ پاکستانی را به کابل دعوت کرد. گفته شده بود که او می‌خواهد میان کابل و اسلام آباد «میانجیگری» کند، اما وزارت خارجه پاکستان سفر او را «شخصی» عنوان کرد.

مطالب مرتبط