رییس مجلس ایران: داعش به‌دنبال ناامنی در کشورهای همسایه‌ افغانستان است

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که محمد باقر قالیباف؛ رییس مجلس این کشور از وجود گروه‌های تروریستی به خصوص داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که داعش به‌دنبال ناامنی در کشورهای همسایه‌ افغانستان است. طالبان اما ادعا می‌کنند که داعش را سرکوب کرده‌اند.

بربنیاد گزارش رسانه‌های ایرانی، محمدباقر قالیباف؛ رییس مجلس این کشور در دیدار با رستم امامعلی؛ رییس مجلس تاجیکستان گفته است که داعش به‌دنبال ناامنی در کشورهای همسایه‌ افغانستان است.

خبرگزاری دولتی ایران گزارش داده که قالیباف «ریشه‌ وقوع» انفجارهای اخیر کرمان را نتیجه‌ فعالیت داعش در افغانستان دانسته است.

این در حالی است که روز چهارشنبه هفته‌ گذشته، دو انفجار در فاصله‌ بیست دقیقه از هم در منطقه‌ موسوم به «گلزار شهدا» در ولایت کرمان، در مراسم سالگرد ترور قاسم سلیمانی؛ از فرماندهان سپاه پاسداران ایران به‌وقوع پیوست.

بربنیاد گزارش‌ها، در این دو انفجار دست‌کم ۳۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.

گروه داعش با نشر اعلامیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

رییس مجلس ایران در دیدار با همتای تاجیکستانی خود بر همکاری در مقابله با تروریزم تأکید کرده است.

او گفته: «در شرایط کنونی قطعا نیازمند همکاری‌های گسترده برای مقابله با تروریزم و قاچاق اسلحه و مواد مخدر در افغانستان هستیم.»

قالیباف در این دیدار بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان نیز تأکید کرده است.

او گفته: «حکومت فعلی افغانستان باید به این باور برسد که بدون مشارکت همه‌ گروه‌ها، قبایل و جریانات سیاسی این کشور نمی‌توانند یک دولت پایدار را شکل دهند؛ این مهم‌ترین موضوعی است که کشورهای منطقه، به‌ویژه کشورهای همسایه‌ افغانستان باید به آن توجه داشته باشند.»

مقام‌های ایرانی پیش از این نیز بارها بر تشکیل دولت فراگیر تأکید کرده‌اند؛ طالبان اما این موضوع را دخالت در امور داخلی افغانستان می‌دانند. در همین حال، این گروه هموار وجود گروه‌های تروریستی در افغانستان را رد کرده‌اند.

مطالب مرتبط