بلینکن با رهبران خاورمیانه درباره‌ «غزه‌ پس از جنگ» رایزنی کرد

آنتونی بلینكن؛ وزیر خارجه امریكا اعلام کرده است که کشورهای عربی و ترکیه موافقت كرده‌اند كه برنامه‌ریزی برای بازسازی و مدیریت غزه‌ پس از جنگ را آغاز كنند.

بربنیاد گزارش رسانه‌های بین‌المللی، آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا که برای مذاکره با رهبران کشورهای منطقه و جلوگیری از گسترش جنگ غزه به خاورمیانه سفر کرده، گفته است عربستان سعودی، اردن، قطر، امارات متحده عربی و ترکیه پذیرفته‌اند که در سناریوهای روزهای پساجنگ برای سرزمین فلسطین همکاری و مشارکت کنند.

این کشورها پیش از این اصرار داشتند که ابتدا باید آتش‌بس برقرار شود.

در همین حال، بلینکن به خبرنگاران گفته: «هر کجا که رفتم، رهبرانی را یافتم که مصمم هستند جلو فراگیرشدن جنگی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم را بگیرند و هر کار ممکن را برای بازداشتن تشدید و جلوگیری از گسترش درگیری انجام می‌دهند.»

بلینکن این اظهارات را پس از ملاقات با محمد بن سلمان؛ ولیعهد عربستان سعودی بیان کرده است.

او پیش از بن سلمان با رهبران ترکیه، یونان، اردن، قطر و امارات متحده عربی دیدار کرده بود.

او همچنین گفته است که تعهدات کشورهای عربی را در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به اطلاع بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسراییل و کابینه‌ جنگی وی و همچنین محمود عباس؛ رهبر تشکیلات خودگران فلسطین خواهد رساند و پس از آن و پیش از بازگشت به واشنگتن، به دیدار عبدالفتاح السیسی؛ رییس‌ جمهور مصر خواهد رفت.

سفر بلینکن به منطقه در حالی انجام می‌شود که علاوه بر جنگ در غزه، تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش اسراییل نیز شدیدتر شده و ترس از گسترش دامنه‌ جنگ به لبنان و سرانجام دیگر کشورهای منطقه رو به افزایش است.

مطالب مرتبط