افزایش 9 درصدی صادرات کالا از پاکستان به افغانستان

رسانه های پاکستانی گزارش دادند که صادرات این کشور به افغانستان در پنج ماه نخست سال مالی ۲۰۲۳ با ٩.١٠ درصد افزایش به ٢٣٢ میلیون و ٦٩٧ هزار دالر رسید.

رسانه های  پاکستان روز سه‌شنبه (۱۹ جدی) نوشتند در حالی که صادرات کل پاکستان نزدیک به پنج درصد افزایش داشته است؛ صادرات این کشور به افغانستان در پنج ماه نخست سال مالی ۲۰۲۳ با ٩.١٠ درصد افزایش به ٢٣٢ میلیون و ٦٩٧ هزار دالر رسیده است.

براساس داده‌های بانک دولتی پاکستان، این رقم در دوره مشابه در سال قبل آن (از جولای تا نوامبر٢٠٢٢) بیش از ٢١٣ میلیون دالر بوده است.

آسوشیتدپرس پاکستان براساس داده‌های بانک دولتی پاکستان گزارش داد که صادرات این کشور به افغانستان به صورت ماهوار در ماه نوامبر سال ٢٠٢٣ نسبت به اکتبر همین سال نیم درصد کاهش یافته است.

این رسانه نوشت که صادرات پاکستان به سایر کشورها به‌طور کلی ٤.٩٩ درصد افزایش یافته و به بیش از ١٢ میلیارد دالر رسیده است.

طبق داده‌های منتشر شده، واردات پاکستان از افغانستان در‌ ماه‌های جولای تا نوامبر ٣ میلیون ١٨٧ هزار دالر ثبت شده که کاهش ٧٢ درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که اواسط ماه میزان سال جاری بر اساس توافقنامه تجارت ترانزیتی کابل و اسلام‌آباد، وزارت تجارت پاکستان صادرات ۲۱۲ قلم کالا را به افغانستان ممنوع اعلام کرده بود.

بر بنیاد گزارش‌ها، برنج، دارو، ابزارهای برقی و تراکتور از مهم‌ترین کالاهای صادراتی پاکستان به افغانستان هستند. اما از افغانستان بیش‌تر قالی، میوه‌های خشک، زغال‌سنگ و فرآورده‌های کشاورزی به پاکستان صادر می‌شوند.

مطالب مرتبط