استاد سیاف بازداشت زنان و دختران از سوی طالبان را خلاف شریعت دانست

در ادامه واکنش‌ها به بازداشت دختران به اتهام بد‌حجابی در کابل، استاد عبدالرب رسول سیاف، از چهره‌های سیاسی و جهادی افغانستان، این اقدام طالبان را محکوم کرده و بازداشت، شکنجه و زندانی کردن زنان و دختران را خلاف شریعت دانسته است.

آقای سیاف روز سه‌شنبه (۱۹ جدی) در یادداشتی در حساب کاربری خود در ایکس خطاب به طالبان نوشت: «تو به کدام مبنی شرعی به جان (بدن) زنی که محرمش نیستی دست می‌زنی؟»

طالبان از یک هفته پیش به بازداشت شماری از زنان و دختران در کابل به اتهام «بد‌حجابی» آغاز کرده که مورد انتقاد گسترده فعالان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

عبدالرب رسول سیاف با انتقاد از «لت‌وکوب و شکنجه» دختران به دست جنگجویان طالبان گفته است: «تا حال در مورد زندان برای مردان اتفاق علمای امت وجود ندارد چه رسد به زندانی کردن زن‌ها».

این رهبر جهادی خطاب به طالبان نوشته است: «از خدا بترس و از مردم بشرم. ارزش‌های اسلامی و عنعنات ملی کشور را پامال نمودی».

عبدالرب رسول سیاف نوشته است که «خودت با این پیشامد زشت و مغرورانه خود، مردم را از دین دور ساختی و محبت دین را در دل‌هایشان کم ساختی».

در همین حال شکریه بارکزی، نماینده پارلمان سابق افغانستان نیز در این باره می‌گوید طالبان چادری یا پوشاندن صورت را بر زنان افغانستان تحمیل می‌کنند که «نه فرهنگ افغانی و نه فرهنگ اسلامی است.» او افزود برقع «ساخته خود طالبان است» که افرادشان در حملات انتحاری آن را می‌پوشیدند.

شکریه بارکزی، با اشاره به تحمیل پوشش چادری توسط طالبان بر زنان افغانستان، گفت در دین چیزی به نام «جبر و اکراه» وجود ندارد.

او گفت که طالبان «صد فرمان شفاهی و تحریری» درباره منع آموزش و سایر محدودیت‌ها بر زنان صادر کرده، اما «ده فرمان برای بهبود وضع اقتصادی و امنیتی» افغانستان صادر نکرده است.

شکریه بارکزی علاوه کرد که زنان افغانستان هیچ وقت «بدحجاب» نبوده‌اند و طالبان به دنبال بهانه (برای سرکوب آنها) است.

خانم بارکزی در بخشی از سخنانش گفت که تا زمانی که جامعه جهانی به طالبان «پول بدهد» و با این گروه تعامل کند، طالبان از زنان به عنوان ابزار فشار استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در دفاع از بازداشت دختران، آن را «تنبیه» زنان «بد‌حجاب» خوانده است.

شمار دقیق دخترانی که طالبان بازداشت کرده است، هنوز مشخص نیست.

مطالب مرتبط