«شورای مقاومت» بازداشت‌ زنان از سوی طالبان را عقده‌گشایی خواند

همزمان با بازداشت ده‌ها دختر جوان از سوی طالبان به بهانه «بدحجابی» و «عدم رعایت حجاب»، گروهی از چهره‌های سیاسی مخالف طالبان موسوم به «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» بازداشت زنان و دختران به‌ اتهام «بدحجابی توسط طالبان» را اقدام گستاخانه خوانده و گفت که این گروه با بازداشت‌های خودسرانه، تلاش می‌کند عقده‌‌گشایی کند.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» امروز چهارشنبه، ۲۰ جدی، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طالبان ارزش‌های گروهی و اجتماعی مردم افغانستان را زیر پا گذاشته و به مرور زمان محدودیت‌های بیشتری را علیه مردم کشور، بخصوص زنان و دختران وضع و آنان را از حقوق اساسی‌شان محروم کرده‌اند.

در این اعلامیه آمده: «طالبان در آخرین اقدام گستاخانه‌ خود دست به بازداشت‌های خودسرانه، خلاف حقوق اساسی و سنت‌های اجتماعی زده و تلاش نموده‌ است از این طریق عقده‌‌گشایی نماید.»

بر اساس گزارش‌ها، طالبان اخیرا در کابل شماری زیادی از زنان و دختران جوان را به‌خاطر چگونگی پوشش بازداشت کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان می‌گوید که گروهی از زنان که دنبال ترویج «بی‌حجابی» بودند، تنبیه شده‌اند.

او ادعا کرده که این زنان برای ساعاتی در حضور خانواده‌های‌شان در حوزه‌های امنیتی طالبان تحت توقیف قرار گرفته‌ و دوباره آزاد شده‌اند.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» این کار طالبان را «عمل شنیع» و در مغایرت با ارزش‌ها و رسوم مردم افغانستان، فرهنگ اسلامی و ارزش‌های بین‌المللی دانسته و گفته است که هر نوع تبعیض و نقض حقوق زنان در کشور را غیرقابل قبول و مردود می‌داند.

این شورا همچنین افزوده است که حقوق زنان را در افغانستان به‌عنوان یک موضوع حیاتی و مهم می‌شمارد و از سازمان ملل متحد و مجامع بین‌المللی می‌خواهد که این بخش از عملکرد «غیرانسانی و خلاف موازین حقوق بشری طالبان را نیز درکنار سایر تخطی‌های حقوق بشری و جنایات این گروه، درج پرونده‌‌ی نقض حقوق بشری آنان نماید».

بازداشت زنان و دختران به اتهام «بدحجابی» توسط طالبان واکنش‌های گسترده را در پی داشته است.

فعالان حقوق بشر این کار طالبان را محکوم و خواستار توقف بازداشت‌ها شده است.

مطالب مرتبط