ایران: حجم سرمایه‌گذاری‌ افغان ها در ایران دو برابر شده است

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌ مشترک ایرانی و خارجی از افزایش حجم فعالیت‌های تاجران افغان در ایران خبر داده و گفت که سرمایه‌گذاری افغان ها در ۱۰ ماه گذشته در ایران، دو برابر مدت مشابه در سال گذشته‌ است.

حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌ مشترک ایرانی و خارجی روز چهارشنبه (۲۰ جدی) گفت شمار پروژه‌های اجراشده سرمایه‌گذاران افغان در ۱۰ ماه گذشته در ایران، دو برابر پروژه‌ها در مدت مشابه در سال گذشته‌ است.

به گفته این مقام ایرانی، بیشتر سرمایه‌گذاری‌های تاجران افغان در مشهد تمرکز یافته، چون به گفته او این منطقه به مرز ایران با افغانستان نزدیک است.

آقای سلیمی بیان داشت: مزیتی که کسب و کار افغان‌ها برای ایران دارد، این است که آن‌ها بازار مقصد را به خوبی می‌شناسند و متناسب با آن تولید و صادرات می‌کنند.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی گفت که سرمایه‌گذاران افغان بیشتر در بسته‌بندی کالا که در افغانستان مشتری دارد فعال هستند. به گفته او، این کالاها شامل خشک‌بار، سبزیجات خشک و حبوبات می‌شود.

این مقام ایرانی میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را در سال جاری چهار میلیارد دالر برآورد کرد و افزود که از این مبلغ سهم سرمایه‌گذاران افغان ۱۵درصد می‌شود.

آقای سلیمی گفت که از حدود ۷۰۰پروژه‌ای که سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اجرا می‌کنند، ۱۵۰پروژه به دست سرمایه‌گذران افغان است.

او همچنین از افزایش تردد کامیون‌ها در مرز دوغارون یاد کرد و گفت که ساعات کاری در این مرز از ۸ساعت به ۱۶ساعت کاری افزایش یافته‌است.

آقای سلیمی افزود که سرمایه‌گذاران افغان در ایران مجوز اقامت و مجوز کار دارند.

پیش از این انجمن سرمایه‌گذاری خارجی ایران اعلام کرده بودکه شهروندان افغانستانی رتبه اول سرمایه‌گذاری در ایران را به خود اختصاص دادند.

این انجمن گفته بود که بیشترین تقاضا برای سرمایه‌گذاری در ایران از سوی افغانستانی‌ها صورت گرفته و رقم سرمایه‌گذاری آنها حدود2 میلیون دالر است.

مطالب مرتبط