شورای امنیت خواهان توقف فوری حملات انصارالله در دریای سرخ شد

شورای امنیت سازمان ملل با ۱۱ رای موافق و ۴ رای ممتنع از جمله روسیه و چین، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از انصارالله یمن می‌خواهد فورا حمله‌ها به خطوط کشتیرانی در دریای سرخ را متوقف کند. انصارالله اما گفته که شورای امنیت باید بیش از دو میلیون فلسطینی را محاصره امریکا و اسراییل آزاد کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهارشنبه‌شب، ۲۰ جدی، با تصویب قطعنامه‌ای از انصارالله یمن خواست فورا به حملات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ پایان دهد.

این قطعنامه با ۱۱ رای مثبت و چهار رای ممتنع – از جمله روسیه و چین – تصویب شد.

قطعنامه سازمان ملل خواستار آزادی کشتی تجاری گالاکسی لیدر و ۲۵ خدمه آن می‌شود که تحت مدیریت جاپان است و روز ۱۹ نوامبر توسط انصارالله توقیف شد.

گفته می‌شود که این کشتی با یک بازرگان اسرائیلی مرتبط است.

انصارالله گفته‌ تا زمانی که اسراییل اجازه ارسال کامل کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، حملات به دریای سرخ ادامه خواهد داشت.

بند اصلی این قطعنامه که از سوی امریکا و جاپان تنظیم شده اشاره می‌کند که اعضای شورای امنیت براساس قوانین بین‌المللی حق دارند «از کشتی‌های خود در برابر حملات دفاع کنند، از جمله آن‌هایی که حقوق و آزادی ناوبری را تضعیف می‌کنند.»

براساس گزارش رویترز این بند تلویحا مهر تاییدی بر «عملیات پراسپریتی گاردین» به رهبری امریکا برای دفاع از کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن در برابر حملات انصارالله است.

لیندا توماس گرینفلید؛ سفیر امریکا در سازمان ملل گفت: «تهدید علیه حق و آزادی کشتیرانی در دریای سرخ یک چالش بین‌المللی است که به یک واکنش جهانی نیاز دارد.»

محمد علی الحوثی؛ رئیس «کمیته انقلابی یمن»، در واکنش به این قطعنامه آن را یک «بازی سیاسی» توصیف کرد و گفت: «این امریکاست که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.»

او در شبکه اجتماعی «اکس»، گفت که آنچه نیروهای انصارالله یمن انجام می‌دهند در چارچوب دفاع مشروع می‌گنجد و این گروه به هر اقدامی پاسخ خواهد داد.

او گفت: «ما از شورای امنیت می‌خواهیم فورا ۲.۳ میلیون نفر را از محاصره اسرائیل-آمریکا در غزه آزاد کند.»

این قطعنامه ساعاتی بعد از آن تصویب می‌شود که امریکا و بریتانیا از دفع بزرگ‌ترین حملات انصارالله در منطقه خبر دادند.

ارتش امریکا گفته که انصارالله در این حمله ۱۸ پهپاد و ۳ موشک شلیک کرد که توسط چهار ناو امریکایی و بریتانیایی دفع شد.

وزیر خارجه امریکا روز گذشته نسبت به «عواقب» این رفتار در دریای سرخ به ایران و گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران هشدار داد.

آنتونی بلینکن گفت: «اگر این روند ادامه پیدا کند، عواقبی برای اقدامات انصارالله در پی خواهد داشت.»

او گفت که کشورش بارها از ایران خواسته به حمایت از انصارالله برای انجام این اقدامات پایان دهد.

گرانت شاپس؛ وزیر دفاع بریتانیا نیز گفت: «به هیچ وجه تردید ندارد» که ایران پشت حملات انصارالله یمن به کشتیرانی در دریای سرخ است.

کشورهای غربی تاکنون از حمله به اهدافی در شمال‌غرب یمن که تحت کنترل انصارالله است، خودداری کرده‌اند؛ اما گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا همچنین هشدار داد که اگر حملات ادامه پیدا کند «انصارالله مسئول عواقب» آن است.

او افزود: «ما اقدامات لازم را برای حفاظت از جان‌ افراد بی‌گناه و اقتصاد جهانی را انجام خواهیم داد.»

ایران از انصارالله یمن پشتیبانی می‌کند و این گروه در تهران نماینده رسمی دارد، اما نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرده است که کشورش هیچ نقشی در حملات صورت گرفته به کشتی‌های باری در دریای سرخ ندارد.

امریکا گفته است که حمله‌ سه‌شنبه، ۲۶ حمله از این دست از ۱۹ نوامبر تاکنون بوده است.

مطالب مرتبط