مولانا فضل الرحمان: طالبان بین اسلام‌آباد و تی‌تی‌پی یکی را انتخاب کند

یک رسانه پاکستان گزارش داده که مولانافضل‌الرحمان، رهبر جمعیت علمای پاکستان در دیدار با رهبر طالبان در قندهار گفته که این گروه باید بین اسلام‌آباد و تحریک طالبان پاکستان یکی را انتخاب کند.

اکسپرس تریبیون، شب گذشته گزارش داده که مولانا فضل‌الرحمان به هبت‌الله آخندزاده پیام واضح دولت این کشور را به رهبر طالبان رسانده وگفته است که طالبان افغان میان اسلام‌آباد و تحریک طالبان پاکستانی یکی را انتخاب کنند.
بر بنیاد گزارش، مقام‌های حکومت پاکستان به مولانا فضل‌الرحمان پیش از سفرش به کابل گفته‌ بودند که به ملاهبت‌الله آخندزاده اطلاع دهد تا بدون حل مشکل تی‌تی‌پی، روابط دوجانبه میان اسلام‌آباد و طالبان افغان نمی‌تواند پیش برود.
یک منبع دیگر گفته که طالبان افغانستان به خوبی از حضور و رهبری تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان آگاه هستند، اما این گروه‌ها راز دارند و این موضوع توسط سازمان ملل و سایر کشورها نیز تایید شده‌است.
منبع تاکید کرده که اگر این نگرش طالبان افغان تغییر نکند، هیچ پیشرفتی در این گفتگوها حاصل نخواهد شد. بربنیاد این گزارش، سفر مولانا فضل‌الرحمان به کابل ممکن است سردی روابط بین دو طرف را کاهش دهد، اما چشم‌انداز هر پیشرفت بزرگی کم است.
اکسپرس تربیون نوشته است که مقام‌های پاکستانی اکنون منتظر جلسه توجیهی مولانا فضل‌الرحمان پس از بازگشت او هستند تا بدانند در دیدار او با رهبر طالبان دقیقاً چه گذشت.
گفتنی است که مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان دیروز چهارشنبه 20 جدی، با رهبر طالبان در قندهار دیدار کرده‌است.
این ملای پاکستانی که به عنوان پدرمعنوی طالبان افغانستان یاد می‌شود به تاریخ 17 جدی به کابل آمده بود.

گفتنی است که پاکستان همواره طالبان در افغانستان را متهم به پناه دادن به اعضای تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) می‌کند. همچنین مقام‌های پاکستانی مدعی شدند که در «۱۴ مورد از ۲۴ بمب‌گذاری انتحاری سال گذشته میلادی» علیه نظامیان این کشور شهروندان افغانستان دست داشته‌اند.

در همین حال حکومت طالبان در کابل، بارها این گونه اتهامات را رد کرده است و اسلام آباد را متهم کرده که ناتوانی در تامین امنیت کشور را به افغانستان نسبت می‌دهد.

مطالب مرتبط