طالبان: نگرانی یوناما درمورد بازداشت دختران « بی‌جا و نادرست» است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نگرانی یوناما در مورد بازداشت دختران و زنان توسط این گروه  را «بیجا و نادرست» خوانده است.

ذبیح الله مجاهد روز پنج‌شنبه(۲۱ جدی) با نشر پیامی در برگه ایکس در واکنش به ابراز نگرانی یوناما مبنی بر بازداشت دختران و زنان توسط این گروه به اتهام «نداشتن حجاب» نوشته است که خانم‌های افغان خودشان حجاب را مراعات می‌کنند و نیاز به اعمال فشار ندارند.

وی افزوده است: «خانم‌های افغان خودشان حجاب را مراعات می‌کنند، نیاز به اعمال فشار ندارد و امر به معروف هم با کسی برخورد نکرده است».

او خبرهای نشر شده در مورد بازداشت دختران و زنان توسط طالبان را «پروپاگند» خوانده است.

مجاهد در حالی این موضوع را رد کرده که پیش از این در گفتگو با رسانه ها گفته بود که بازداشت زنان و دختران به هدف «تنبیه گروهی که قصد ترویج بی‌حجابی» را داشتند، صورت گرفته و موقتی است.

به ادعای او، این زنان برای ساعاتی در حضور خانواده‌های‌شان در حوزه‌های امنیتی طالبان تحت توقیف قرار گرفته‌ و دوباره آزاد شده‌اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز با ابراز نگرانی از بازداشت دختران و زنان توسط طالبان گفته که در حال بررسی اتهامات مربوط به بدرفتاری و بازداشت غیرقانونی است.

دفتر یوناما در خبرنامه خود گفته که از یازدهم جدی مجموعه‌ای از کمپین‌های اجرای احکام حجاب توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر و پولیس طالبان را ثبت کرده است.

براساس بررسی‌های نمایندگی سازمان ملل این اقدامات منجر به بازداشت تعداد زیادی از زنان و دختران در کابل، ولایت دایکندی و شهر نیلی شده است.

رزا اوتنبایوا، نماینده ویژه دبیرکل و رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفت: «اقدامات اجباری شامل خشونت فیزیکی به ویژه برای زنان و دختران افغان تحقیرآمیز و خطرناک است».

خانم اوتنبایوا افزود: «بازداشت‌ها بدنامی بزرگی را به همراه دارد که زنان افغان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. این امر همچنین اعتماد عمومی را از بین می‌برد».

گفتنی است که نهادهای بین المللی و مقامات حکومت پیشین نسبت به بازداشت زنان و دختران در کابل از سوی طالبان به اتهام نداشتن حجاب مورد نظر این گروه واکنش نشان داده و این اقدام را محکوم کرده اند.

مطالب مرتبط